بیش از ۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب؛ هشدار درباره حمله گاندوها

بیش از ۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب؛ هشدار درباره حمله گاندوها
Copyright شبکه های اجتماعی
Copyright شبکه های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری مردمی که تنها دارایی‌هایشان چند راس گاو و گوسنفد یا محصولات اندک کشاورزی است در این سیل همه یا بخش مهمی را از دست داده ‌اند و از وضعیت کمک‌رسانی دولتی به شدت ناراضی هستند.

آگهی

با گذشته ۴ روز از بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان، در حال حاضر بیش از ۴۰۰ روستا در محاصره سیلاب هستند و کمک‌های امدادی به دلیل تخریب جاده‌ها و پل‌ها و عدم وجود هلیکوپتر و قایق تاکنون به دست مردم نرسیده است.

بر اساس اخبار رسیده از این مناطق سیل جان ۲ نفر را گرفته است و صدها روستا و بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی بصورت کلی یا جزئی تخریب شده‌اند.

منطقه «بنت» در غرب نیک‌شهر از جمله مناطقی است که گفته می شود در آنجا بیش از ۸۰ روستا در محاصره سیل قرار گرفته اند و به برق، تلفن و اینترنت دسترسی ندارند.

روستاهای اطراف شهر قصر‌قند نیز گفته می شود در محاصره سیل هستند و به دلیل تخریب جاده‌ها و پل ها تنها راه کمک‌رسانی به این مناطق هلیکوپتر است که بر اساس آخرین خبرها هنوز هلیکوپتر به این مناطق ارسال نشده است.

در وضعیتی که کمک‌های دولتی بسیار کند به منطقه می رسد این خود مردم منطقه هستند که برای کمک به یکدیگر بسیج شده‌اند. 

برخی از شهروند-خبرنگاران این مناطق نوشته‌اند که بیش از ۳ روز است از این روستاها خبری در دست نیست و به احتمال زیاد با سرما و گرسنگی مواجه‌اند و نیاز به کمک فوری دارند.

همچنین در منطقه دشتیاری بلوچستان نیز مردم گرفتار سیل هستند و کمک رسانی به آنها به دلیل تخریب جادهها ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیل خسارت‌های شدیدی به اموال و دارایی مردم و زیرساختارهای منطق در جنوب سیستان و بلوچستان از جمله در دلگان، نیکشهر، خاش، دلگان، کنارک، سراوان، دشتیاری چابهار، زراباد، کنارک و بزمان زده است.

تماس تلفنی حسن روحانی با استاندار سیستان و بلوچستان

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در تماسی تلفنی با استاندار سیستان و بلوچستان در جریان خسارت‌های وارده در اثر سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امداد رسانی به مردم صادر کرد.

به گزاری ایسنا حسن روحانی در این تماس «بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات و هماهنگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای مدیریت نهایی سیلاب ها و کمک به آسیب دیدگان تاکید کرد.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با استانداران سیستان و بلوچستا و کرمان بر ضرورت بسیج همه امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان سیل تاکید کرد.

حسین شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس گفته است : «مردم به اسکان، وسایل گرمایشی و مواد غذایی احتیاج دارند. همچنین بیماران و سیل‌زدگانی وجود دارند که باید از طریق بالگرد جابه‌جا شوند.»

هشدار درباره حمله گاندوها

اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان همچنین روز دوشنبه به مردم هشدار داد که مراقب حمله تمساح‌های پوزه کوتاه (گاندو) باشند.

در اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست آمده است: «پیرو بارندگی اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب سیستان و بلوچستان و با توجه به سرریزشدن آب رودخانه‌ها و سدها در منطقه و به تبع آن سردی هوا، شرایط جوی، استرس و تنش در حیات وحش بویژه تمساح پوزه کوتاه(گاندو) احتمال خروج تمساح‌ها از برکه و اسیر شدن در امواج خروشان آب و به تبع آن دور شدن از زیستگاه اصلی‌شان وجود دارد. »

این اداره از مردم خواسته است که از تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه‌ باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ّا و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد است، جدا خودداری کنند.

اداره محیط زیست استان از مردم خواسته است که در صورت مشاهده هر گونه جانور وحشی گرفتار در مناطق مسکونی یا نزدیک به آن مراتب را به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

شکایت از نابرابری؛ مگر ما ایرانی نیستیم؟‌

سیستان و بلوچستان دهه‌هاست که با نابرابری اقتصادی - اجتماعی عمیقی مواجه است و عملا در سیاستگذاریهای دولت مرکزی در ایران از جمله مناطقی است که در برنامه‌های توسعه به فراموشی سپرده شده است.

بسیاری از مردمی که تنها دارایی‌هایشان چند راس گاو و گوسنفد یا محصولات اندک کشاورزی است در این سیل همه یا بخش مهمی را از دست داده ‌اند و از وضعیت کمک‌رسانی دولتی به شدت ناراضی هستند.

آگهی

در ویدئوی که به تازگی روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است کودکی حدودا ۶ ساله به زبان بلوچی می گوید:‌ «بیاید خانه ما را ببینید، از سردی مردیم، ما گناه داریم، بارون خونه‌هامون رو خراب کرده.»

همچنین در ویدئوی دیگری که پیشتر منتشر شده است نوجوانی می پرسد: «مگر ما ایرانی نیستیم؟ فقط موقع رای گیری جزو ایران هستیم؟»

پرسشی که سالهاست از سوی پژوهشگران مسائل قومی در ایران پرسیده می شود که با دور شدن از مرکز (تهران) میزان توچه و سرمایه گذاری سیر نزولی پیدا می کند. اختلاف عمیق طبقاتی میان مرکز و ‍پیرامون را بخوبی با بررسی عکس‌ها و ویدئوهایی که در چند روز اخیر از سیستان و بلوچستان به دست ما می رسد می توان تشخیص داد.

صدای این زن نیز در این ویديو گویای شکایت از عدم توجه دولت به مردم این منطقه و نارضایتی مردم از عدم کمک رسانی است. او هم می گوید: «نماینده‌ای که فقط برای رای جمع کردن پیش ما می آید کجاست؟ مگر گریه بچه‌ها را نمی شنوید.»

بارش باران‌های سیل‌آسا در جنوب شرقی ایران از پنچنبه شب ۱۹ دی آغاز شد و مناطقی در استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان گرفتار سیل شده‌اند با این حال وخامت شرایط در سیستان و بلوچستان از دیگر استان‌های جنوبی بیشتر است.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار قربانیان سیل در ۷ استان ایران به دست‌کم ۱۲ نفر رسید

تصادف مرگبار در بلوچستان؛ برخورد دو وانت ۲۸ کشته و ۲۱ زخمی بر جای گذاشت

۱۴ مسافر اتوبوس در بلوچستان پاکستان بعد از ارائه کارت شناسایی کشته شدند