ترامپ به مقام‌های ایران: مذاکره برایم اهمیتی ندارد، سلاح هسته‌ای نداشته باشید و معترضان را نکشید

ترامپ به مقام‌های ایران: مذاکره برایم اهمیتی ندارد، سلاح هسته‌ای نداشته باشید و معترضان را نکشید
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این هم به رهبر ایران نسبت به کشتار معترضان مانند تظاهرات آبان‌ماه هشدار داده بود.

آگهی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با بی‌اهمیت توصیف کردن مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از این کشور خواست تا سلاح هسته ای نداشته باشند و«معترضان خود را» نکشند.

آقای ترامپ شامگاه یکشنبه و در یک پیام توییتری نوشت: «مشاور امنیت ملی امروز عنوان کرد كه تحریم ها و اعتراضات، ایران را «به شدت تحت فشار» قرار داده است و آنها را مجبور به مذاكره می كند. در واقع، اصلا برایم اهمیتی ندارد که آیا آنها مذاکره می کنند یا نه. این کاملاً به عهده‌ خودشان است، اما سلاح هسته ای نداشته باشید و«معترضان خود را نکشید.»

این پیام ساعاتی پس از برگزاری تظاهرات گسترده ضدحکومتی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران منتشر شد. جمهوری اسلامی به‌ویژه، به دلیل پنهانکاری و اعلام نکردن واقعیت سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک پدافند هوایی،‌ زیر فشار اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه هشتم ژانویه و ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌‌الاسد عراق با شلیک پدافند سپاه پاسداران در آسمان تهران آتش گرفت و در محمود آباد شهریار سقوط کرد. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی ایران به مدت سه روز شلیک موشک به سوی این هواپیما را از اساس انکار کردند.

AP
تجمع در تهران به یاد قربانیان پرواز بویینگ ۷۳۷ اوکرانAPEbrahim Noroozi

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در یکی از فرودگاه‌های بغداد، تنش میان ایران و متحدانش در عراق با ایالات متحده آمریکا به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

دونالد ترامپ از زمان به‌قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۶ تلاش کرده است با افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران، حاکمان این کشور را به تغییر سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی خود مجبور کند. از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و در پیش گرفتن رویکرد «فشار حداکثری»، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران دوچندان شد. جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید حدود سیزده ماه پیش گفته بود: «فشار به ایران تا حدی خواهد بود که صدای فریادشان بلند شود

دولت دونالد ترامپ بارها از آمادگی بی‌ قید و شرط یا مشروط به شروط ۱۲گانه برای مذاکره با ایران خبر داده است. رئیس جمهوری آمریکا برجام را یک توافق بد می‌داند و می‌گوید باید با گفت‌وگو با حاکمان جمهوری اسلامی باید به یک توافق جامع‌تر و مطمئن‌تر دست یافت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف: اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود از ان‌پی‌تی خارج می‌شویم

وزیر دفاع آمریکا: دونالد ترامپ حاضر است بدون پیش شرط با ایران گفتگو کند

آمریکا هشت مقام ایرانی از جمله علی شمخانی و محسن رضایی را تحریم کرد