غول‌های دیجیتالی آمریکا برای لابی در اروپا چقدر هزینه می‌کنند؟

غول‌های دیجیتالی آمریکا برای لابی در اروپا چقدر هزینه می‌کنند؟
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمانی که فرانسه مالیات های جدیدی بر فعالیت غول‌های دیجیتالی آمریکایی وضع کرد، این شرکت ها در اروپا وارد یک جنگ پرهزینه بر پایه لابی‌های گسترده شده‌اند.

آگهی

از زمانی که فرانسه مالیات های جدیدی بر فعالیت غول‌های دیجیتالی آمریکایی وضع کرد، این شرکت ها در اروپا وارد یک جنگ پرهزینه بر پایه لابی‌های گسترده شده‌اند.

با این وجود ادامه تلاش‌ها در اتحادیه اروپا برای وضع قوانین مالیاتی تازه برای مقابله با سلطه انحصاری شرکت‌های گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون بر بازار اروپا، این شرکت‌های آمریکایی را چنان نگران کرده که رقم بودجه مورد نیاز برای لابی‌های سیاسی در اروپا را به شدت افزایش داده‌اند.

شرکت های موسوم به «گافا» در زمره شرکت‌هایی بودند که طی یک دهه گذشته از پرداخت مالیات در اروپا معاف شده بودند ولی در نخستین گام فرانسه آنها را ناگزیر به پرداخت سه درصد از درآمد سالانه خود به عنوان مالیات کرد.

دولت امانوئل ماکرون پیش بینی کرده که درآمد حاصل از این پایه مالیاتی جدید تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی از ۶۰۰ میلیون یورو در سال هم فراتر خواهد رفت.

لذا فراگیر شدن مالیات بر خدمات دیجیتال در سراسر اتحادیه اروپا برای گافا بدل به یک کابوس شده، به طوری که برای پایان آن گوگل تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ میلیون یورو صرف لابی های سیاسی در قلب تصمیم گیری اتحادیه اروپا یعنی بروکسل کرده و مجموع هزینه لابی گری گافا در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود ۵۱۰ درصد افزایش یافته است.

الکساندرا گیز، عضو سبز پارلمان اروپا در این خصوص به یورونیوز می‌گوید:«قطعا این روش درستی نیست با لیوان شرابی در دست و پای میز شامی درجه یک در مورد سیاستگذاری مذاکره و جمع بندی شود، آن هم با حضور افرادی که دنبال منافع شخصی و بنگاهی هستند.»

خانم گیز ادامه می‌دهد:«روش لابی شفاف‌تری هم هست که با حضور اعضاء انجمن‌های صنفی یا گروه مشاوران حرفه‌ای برگزار می‌شود که منافع عموم مردم را دنبال می کنند.»

اما این که لابی‌گرهای شرکت‌ها چقدر بر روند تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذارند هنوز مشخص نیست و شاید برای یافتن پاسخ این سوال باید تا تصمیم‌گیری نهایی در مورد مالیات بر خدمات دیجیتالی صبر کرد.

در این خصوص، رافائل کرگونو، کارشناس سیاستگذاری برای شفافیت بین‌المللی به یورونیوز می‌گوید:« مقررات فعلی لابی‌گری بسیار ناقص است و اگر ما به عنوان روزنامه نگار، شهروندان و یا نهادی مدنی بخواهیم ردپای سازمانی مانند گوگل را در لابی‌ها دنبال کنیم، تحقیق ما تنها در کمیسیون و بخشی از پارلمان اروپا امکان پذیر است و امکان نقشه‌برداری کامل از کل بروکسل وجود ندارد.»

به همین دلیل وِرا جوروا، نایب رئیس کمیسیون شفافیت اروپا خواستار اجباری شدن ثبت لابی‌ها برای تمام نهادهای اروپایی شده است. خواستی که در صورت عملی شدن می‌تواند، ‌اعتبار بروکسل را به عنوان مرکز لابی‌های اروپایی افزایش دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ ترکیه با گوگل؛ پشتیبانی گوشی‌های‌ اندرویدی جدید متوقف می‌شود

کمیسیون اروپا گوگل را به پرداخت یک میلیارد و چهل و نه میلیون یورو محکوم کرد

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است