پوتین پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای افزایش قدرت پارلمان را ارائه کرد

پوتین پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای افزایش قدرت پارلمان را ارائه کرد
Copyright APAlexander Zemlianichenko
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه پیشنهاد داد برای یکسری اصلاحات در قانون اساسی این کشور که نقش پارلمان را تقویت می‌کند، همه‌پرسی انجام شود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه پیشنهاد داد تا برای انجام پاره‌ای اصلاحات در قانون اساسی این کشور که نقش پارلمان را تقویت می‌کند، همه‌پرسی انجام شود.

این پیشنهاد گمانه‌زنی‌هایی را درباره آینده سیاسی آقای پوتین که بیش از ۲۰ سال در قدرت است، در پی داشت اما رئیس جمهوری روسیه هیچ اشاره‌ای درباره برنامه‌های خود در پایان دوره چهارم ریاستش در کاخ کرملین در سال ۲۰۲۴ نکرد.

این سخنان در حالی مطرح شد که انتخابات پارلمانی روسیه قرار است در سال ۲۰۲۱ برگزار شود.

آقای پوتین بسته پیشنهادی اصلاحات را در سخنرانی سالانه خود خطاب به نمایندگان پارلمان اعلام کرد و گفت که نمایندگان باید نقش پررنگ‌تری در اداره کشور داشته باشند.

من رأی‌گیری از شهروندان درباره یک بسته کامل اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی کشور را ضروری می‌دانم
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

رئیس جمهوری روسیه بدون اشاره به تاریخ همه پرسی گفت: «من رأی‌گیری از شهروندان درباره یک بسته کامل اصلاحات پیشنهادی در قانون اساسی کشور را ضروری می‌دانم.»

رئیس جمهوری ۶۷ ساله روسیه افزود: «ما تنها بر اساس احترام به افکار عمومی می‌توانیم یک روسیه قوی مرفه بسازیم. ما با یکدیگر مطمئنا زندگی را به سمت بهتری تغییر خواهیم داد.»

تغییرات پیشنهادی در صورت رای‌آوردن این قدرت را به پارلمان می‌دهد که به‌جای رئیس جمهور بتواند نخست وزیر، معاونان وی و وزیران فدرال را انتخاب کند و رئیس جمهوری ملزم می‌شود که این انتصاب‌ها را تایید کند.

طبق قانون اساسی روسیه، در حال حاضر رئیس جمهور رضایت دوما را برای انتصاب نخست وزیر کسب می‌کند اما خود اقدام به انتصاب رئیس کابینه، معاونان وی و وزرا می‌کند.

با این حال سوالی که مطرح می‌شود درباره وظایف ریاست جمهوری با وجود این تغییرات است.

رئیس جمهور حتما باید حق تعیین وظایف و اولویت‌های دولت و حق برکناری نخست وزیر، معاونان او و وزرای فدرال را حفظ کند
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین در این باره گفت: «رئیس جمهور حتما باید حق تعیین وظایف و اولویت‌های دولت و حق برکناری نخست وزیر، معاونان او و وزرای فدرال را حفظ کند.» رئیس جمهوری روسیه همچنین اضافه کرد که این سمت باید قدرت لازم برای معرفی مقام‌های ارشد دفاعی و امنیتی را داشته باشد.

وی تاکید کرد که روسیه باید یک جمهوری قدرتمند باقی بماند.

آقای پوتین در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شد و تا سال ۲۰۰۸ دو دوره چهار ساله را در این سمت به پایان برد. سپس به مدت چهار سال جای خود را به دیمیتری مدودف داد و سپس در سال ۲۰۱۲ برای یک دوره شش ساله بار دیگر به ریاست جمهوری رسید و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر در این سمت ابقا شد. سال ۲۰۱۲ در یک همه‌پرسی، دوره ریاست جمهوری در روسیه از چهار سال به شش سال افزایش پیدا کرد.

پنج عضو دائم شواری امنیت سازمان ملل باید قدرت رهبری خود را نشان دهند و تدابیری را برای خنثی کردن هرگونه شرایطی که منجر به وقوع یک جنگ جهانی دیگر شود، اتخاذ کنند
ولادیمیر پوتین
رئیس جمهوری روسیه

بخش زیادی از سخنرانی امروز آقای پوتین که ۷۰ دقیقه به‌ طول انجامید روی وعده‌های حمایت از خانواده‌ها متمرکز بود. وی در این سخنان تاکید کرد که روسیه همچنان با یک بحران جمعیتی بسیار دشوار روبرو است. روسیه در سال‌های اخیر شاهد افت زاد و ولد است.

اما یک بخش دیگر سخنان پوتین به موضوعات بین‌المللی اختصاص داشت جایی که تاکید کرد که «پنج عضو دائم شواری امنیت سازمان ملل باید قدرت رهبری خود را نشان دهند و تدابیری را برای خنثی کردن هرگونه شرایطی که منجر به وقوع یک جنگ جهانی دیگر شود، اتخاذ کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی روسیه؛ چرا پوتین رفراندوم برگزار کرد؟

پیشنهاد حزب حاکم روسیه برای اصلاح قانون و تسهیل ریاست جمهوری مجدد پوتین

رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند؛‌ واکنش متحدان چه بود؟