«ماموریت نظارت دریایی اروپایی در تنگه هرمز» با حمایت هشت کشور

«ماموریت نظارت دریایی اروپایی در تنگه هرمز» با حمایت هشت کشور
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیانیه وزارت خارجه فرانسه می گوید که امارات متحده عربی میزبان مقر این ماموریت دریایی اروپایی در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود. هدف از این ابتکار کاهش ناامنی و تنش‌های موجود در منطقه عنوان شده است.

آگهی

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که هشت کشور اروپایی از ایجاد یک ماموریت نظارت دریایی اروپایی در تنگه هرمز (EMASOH) حمایت می کنند.

هشت کشور آلمان، فرانسه، بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، هلند و پرتغال اعلام کرده‌اند که از تمام عملیات‌های مشترکی که قبلا توسط دانمارک، فرانسه، یونان و هلند در منطقه انجام می شده است حمایت می کنند و مشتاقانه منتظر اعلام تعهدات بیشتر در این زمینه در روزهای آینده هستند.

به نوشته این بیانیه، امارات متحده عربی میزبان مقر این ماموریت دریایی اروپایی در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد بود. هدف از این ابتکار کاهش ناامنی و تنش‌های موجود در منطقه عنوان شده است.

بیانیه‌ای که وزارت خارجه فرانسه منتشر کرده است از افزایش ناامنی، تنش و بی‌ثباتی در خلیج فارس و تنگه هرمز در سال ۲۰۱۹ که منجر به بروز حوادث متعدد درایی و غیردریایی شده، ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که این وضعیت پرتش بر آزادی ناوبری و امنیت کشتی‌ها و خدمه اروپایی و غیراروپایی در منطقه تاثیر گذاشته است.

این بیانه همچنین از خطر افتادن مبادلات تجاری و عرضه انرژی در منطقه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که این وضعیت پرتش در منطقه احتمالا برای تمام جهان عواقب اقتصادی در پی خواهد داشت.

کشورهای حامی ماموریت نظارت دریایی اروپایی در تنگه هرمز گفته‌اند که ماموریت آنها با رعایت کامل حقوق بین‌الملل بویژه کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق دریاها انجام خواهد شد.

این بیانیه افزوده است که این ماموریت «به طور دقیق به ارائه اطلاعات و نظارت بر وضعیت دریایی و با استقرار روشهای نظارتی دریایی اضافی در منطقه خلیج فارس و دریای عرب صورت خواهد گرفت».

استفاده بیانیه وزارت خارجه فرانسه از نام «خلیج» به جای خلیج فارس

بیانیه وزارت خارجه فرانسه درباره ماموریت نظارت دریایی اروپایی در تنگه هرمز در حالی از نام «خلیج» به جای «خلیج فارس» استفاده کرده است که بکار نبردن نام دقیق این مکان در روزهای گذشته باعث واکنش وزارت خارجه ایران شده بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه با انتشار توئیتی از عبارت «خلیج عربی-فارسی» به جای «خلیج فارس» استفاده کرده بود. همین موضوع واکنش عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت که با انتشار توئیتی خطاب به امانوئل ماکرون نوشت: «به امانوئل ماکرون یادآوری می کنم خلیجی که در جنوب ایران واقع است فقط یک نام دارد و آن «خلیج فارس» است».

بیانیه وزارت خارجه فرانسه در حالی نام «خلیج» را به جای «خلیج فارس» استفاده کرده است که با جستجوی کوتاهی در سایت این وزارتخانه می توان دید که این وزارتخانه در گذشته هم در کنار خلیج فارس، واژه «خلیج» و «خلیج عربی-فارسی» را بکار برده است.

حمله به دو نفتکش در دریای عمان و در نزدیکی آبهای ایران و سرنگونی پهپاد آمریکا توسط نیروهای ایرانی در ماه ژوئن، توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران در ماه ژ‌وئیه و همچنین حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در ماه سپتامبر تنش‌ها را در منطقه خلیج فارس افزایش داده است.

با این حال کشته شدن قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق و حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی ها در عراق سطح تنش‌ها را به شکل هشدار آمیزی افزایش داده است، موضوعی که اروپایی ها را نگران وضعیت تجارت و انتقال نفت در منطقه خلیج فارس کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موگرینی: حفظ برجام برای امنیت خلیج فارس و جهان عرب و اروپا حیاتی است

آمریکا متحدانش را برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس آماده می‌کند

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد