بحران عراق؛ نیروهای امنیتی دست‌کم یک معترض را در بغداد کشتند

بحران عراق؛ نیروهای امنیتی دست‌کم یک معترض را در بغداد کشتند
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان سه پل مرکزی «سنک»، «جمهوریه» و «احرار» را مسدود کرده‌اند.

آگهی

در جریان درگیری روز سه‌شنبه ۲۱ ژانویه (یک بهمن) معترضان با نیروهای پلیس در بغداد، پایتخت عراق دست‌کم یک نفر کشته شد و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از کشته شدن یک نفر در اعتراض‌های امروز خبر داده است با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از عکاس خود که در محل حاضر بوده است شمار کشته‌ها را دو نفر اعلام کرده است که طبق گزارش این خبرگزاری یکی از آن‌ها با برخورد گاز اشک آور به سرش جان‌باخته است.

به گفته مقام‌های رسمی عراق روز سه‌شنبه، در حالی که گروهی از جوانان معترض بزرگراه محمد القاسم در مرکز بغداد را بسته بودند، نیروهای پلیس ضد شورش برای متفرق کردن آنان وارد عمل شده و با گلوله‌های واقعی به سوی آنها شلیک کردند.

تجمع‌کنندگان در این منطقه با آتش زدن لاستیک جاده را بند آورده و ترافیک سنگین به وجود آورده بودند. آنها همچنین کوکتل‌مولوتوف و بمب‌های آتش‌زا به سمت پلیس پرتاب کردند.

شاهدان عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند با افزایش حمله از سوی تظاهرکنندگان پلیس در نهایت عقب‌نشینی کرده و خیابان را به معترضان واگذاشته است.

در همین حال، ژنرال عبدالکریم خلف سخنگوی ارتش عراق گفت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی این کشور حمله موشکی به منطقه سبز را محکوم کرده و دستور تحقیق در این زمینه را صادر کرده است. منطقه سبز که در قلب بغداد واقع شده و محل ساختمان‌های مهم دولتی عراق و سفارت آمریکاست، شامگاه دوشنبه با سه موشک کاتیوشا هدف حمله مهاجمان ناشناس واقع شد. موشک‌ها به نزدیکی سفارت آمریکا برخورد کردند اما این حادثه تلفاتی نداشت.

بزرگراه محمد القاسم مناطقی را در محله رصافه بغداد در امتداد شرقی رود دجله متصل می‌کند. راهپیمایان در حال حاضر سه پل مرکزی «سنک»، «جمهوریه» و «احرار» را مسدود کرده‌اند. مسدود شدن بزرگراه محمد القاسم و پل‌های مرکزی رفت و آمد در بخش مرکزی بغداد را به کلی مختل کرده است.

مرکز بغداد و منطقه سبز در دو هفته گذشته چند بار هدف حمله موشکی قرار گرفته است. عراق از چند هفته پیش تاکنون صحنه تنش و زورآزمایی ایران و آمریکا بوده است، تنشی که با کشته شدن قاسم سلیمانی با پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد و حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد به اوج خود رسید.

آسوشیتدپرس

چند روز پس از این حملات، دور تازه راهپیمایی‌ها از سه روز پیش در بغداد و سایر شهرهای عراق از جمله ناصریه در جنوب این کشور آغاز شد.

دور نخست راهپیمایی‌های خونین در عراق از اوایل ماه اکتبر سال گذشته میلادی در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی و نیز فساد گسترده مالی و اداری در دستگاه حکومت عراق آغاز شده و در ادامه به اعتراض علیه دخالت آمریکا و ایران در این کشور کشیده شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عراقی‌ها در سالگرد اعتراض‌های خیابانی خواسته‌های خود را تکرار کردند

درگیری‌های خشونت‌بار در عراق؛ دست کم ۱۹ نفر زخمی شدند

تظاهرات علیه موج تهدید و ترور معترضان در عراق