دانشجوی ایرانی دیپورت شده از آمریکا «خواستار انتقام قاسم سلیمانی بود»

دانشجوی ایرانی دیپورت شده از آمریکا «خواستار انتقام قاسم سلیمانی بود»
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات رسمی آمریکا گفته اند دلیل ممانعت از ورود محمد شهاب دهقانی دانشجوی ایرانی به خاک این کشور، «مدیریت یک کانال یوتیوب حاوی ویدئوهایی در انتقام خواهی قاسم سلیمانی» و همچنین «ارتباط تجاری بستگان درجه اول وی با گروه حزب الله لبنان» بوده است.

آگهی

مقامات رسمی آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری رویترز گفته اند دلیل ممانعت از ورود محمد شهاب دهقانی دانشجوی ایرانی به خاک این کشور، «مدیریت یک کانال یوتیوب حاوی ویدئوهایی در انتقام خواهی قاسم سلیمانی» و همچنین «ارتباط تجاری بستگان درجه اول وی با گروه حزب الله لبنان» بوده است.

سازمان گمرک و مرزبانی آمریکا روز دوشنبه پس از به زمین نشستن هواپیمای محمد شهاب دهقانی حسین آبادی بر زمین، وی را به فرودگاه این کشور راه نداد و به ایران بازگرداند.

آقای دهقانی ویزای دانشجویی اف-۱ در اختیار داشت اما بنا بر اظهارات وکلای وی، پس از سوال و جواب با ماموران گمرک در فرودگاه ویزای وی باطل و خود او به فرانسه دیپورت شد. گروهی از دوستان آقای دهقانی با شنیدن ممانعت از ورود او در فرودگاه بین المللی لوگان شهر بوستون تجمع کرده بودند.

یک مقام دولتی ایالات متحده که نخواسته است نامش فاش شود گفته است بستگان نزدیک آقای دهقانی با شرکتی رابطه تجاری داشته اند که به دلیل ارتباط با حزب الله لبنان در لیست تحریم‌های این کشور قرار داشته است.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است مسئولان مهاجرتی همچنین دریافته اند که آقای دهقانی از مدیران یک کانال یوتیوبی به نام Islamic Pulse بوده است که خواستار انتقام قاسم سلیمانی است.

کری دویل که وکالت آقای دهقانی را برعهده دارد به خبرنگاران گفت دلیل اعلام شده رسمی برای ممانعت از ورود موکلش به خاک ایالات متحده، «نگرانی از ماندن وی در آمریکا بعد از اتمام ویزای تحصیلی» بوده است. با این حال یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا که نخواسته است نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته است این تیپ دلیل های رسمی اعلام شده معمولا «کلی» است.

الیزابت وارن، از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، پیشتر در حساب توییتری خود خواهان توقف حکم اخراج این دانشجوی ایرانی شده بود.

بنابر اطلاعات منتشره توسط وکیل آقای دهقانی، وی پیشتر دو سال در دانشگاه ماساچوست تحصیل کرده بود و دستکم یک ترم نیز در دانشگاه نورت استرن دانشجو بوده است. وی در سال ۲۰۱۸ به ایران بازگشته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتباع ایران از دریافت ویزای بازرگانی و سرمایه‌گذاری آمریکا محروم شدند

کاهش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های آمریکا؛ ترامپ مقصر است یا دلار؟

دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا: به دلیل نام «محمد»، از اتوبوس پیاده‌ام کردند