مراسم جهانی هولوکاست در اسرائیل به رغم اختلاف‌های دیپلماتیک برگزار شد

مراسم جهانی هولوکاست در اسرائیل به رغم اختلاف‌های دیپلماتیک برگزار شد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتانیاهو در حاشیه مراسم هولوکاست: «ایران هر روز آشکارا اعلام می‌کند که می‌خواهد اسرائیل را از روی زمین محو کند [...] اما بدانید که یهودیان هرگز در برابر کسانی که می‌خواهند آنها را نابود کنند بی‌دفاع نخواهند ماند.»

آگهی

ده‌ها تن از رهبران جهان روز پنجشنبه به منظور شرکت در بزرگ‌ترین مراسم یادبود قربانیان هولوکاست و تأکید بر مبارزه با یهودی‌ستیزی وارد بیت‌المقدس شدند.

در این مراسم که بنیاد یادواشم اسرائیل به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی اردوگاه مرگ آشویتس آن را برگزار کرده است، بیش از ۴۰ تن از مقام‌های جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، شاهزاده چارلز انگلیس، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و نیز رؤسای جمهوری آلمان، ایتالیا و اتریش شرکت دارند.

مایک پنس و ولادیمیر پوتین که صبح پنجشنبه سوم بهمن با فاصله کمتر از یک ساعت وارد بیت‌المقدس شدند، قرار است هر دو قبل و بعد از مراسم با رهبران اسرائیل دیدار کنند.

اختلاف‌ها

هدف همه شرکت‌کنندگان در این مراسم سه‌ساعته ایجاد یک جبهه متحد در بزرگداشت نسل‌کشی یهودیان اروپایی و نیز خشونت‌های یهودستیزانه در این قاره و سراسر جهان است، اما برخی مسائل سیاسی باقی مانده از جنگ جهانی دوم باعث شد تا پیش از آغاز مراسم اختلافاتی بر سر روایت‌های تاریخی کشورها از این جنگ آشکار شود.

از جمله مشکلاتی که در مراسم امسال به وجود آمد، مخالفت با سخنرانی آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان بود که سبب شد او این مراسم را تحریم کند. آقای قصد داشت تا با استفاده از فرصت سخنرانی خود در اسرائیل، به سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پاسخ دهد که گفته بود لهستان در ابتدای جنگ دوم جهانی ضمن اتخاذ رویکردی «یهودستیزانه» با هیتلر همدستی و «تبانی» کرده است.

جنگ جهانی دوم بیشترین تلفات را در لهستان بر جای گذاشت، به طوری که از شش میلیون یهودی کشته شده در جریان هولوکاست، سه میلیون نفر لهستانی بودند و دو و نیم میلیون نفر لهستانی غیریهودی نیز به دست نیروهای آلمان نازی کشته شدند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

بنیاد یاد واشم اسرائیل چندی پیش در پاسخ به پرسش ایمیلی خبرنگار یورونیوز در این زمینه نوشت: «کسانی که در این مراسم سخنرانی می‌کنند، رهبران چهار کشور اصلی عضو گروه متفقین هستند که اروپا و جهان را از بیدادگری و کشتار آلمان نازی آزاد کردند.»

منظور از این چهار کشور آمریکا، روسیه، فرانسه و بریتانیاست.

اهمیت مراسم برای اسرائیل

رویداد حاضر در بیت ‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های سیاسی در تاریخ اسرائیل است و برای این کشور اهمیت تبلیغاتی ویژه‌ای دارد زیرا هیئت‌های دیپلماتیک بسیاری از کشورهای جهان از جمله رؤسای جمهور کشورهای مختلف اروپا، نخست وزیران و اعضا خاندان سلطنتی و همچنین نمایندگان ایالات متحده، کانادا و استرالیا در آن شرکت دارند.

این رویداد برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل فرصت دیگری برای تحکیم جایگاه دیپلماتیک کشورش و تقویت جایگاه خود او برای انتخاب شدن مجدد در انتخابات آتی است که قرار است روز دوم مارس آینده برگزار شود.

نتانیاهو قصد دارد که با استفاده از فرصت دیدار با رهبران جهان در حاشیه این رویداد، مواضع خود علیه حکومت ایران را تکرار کند. او همچنین امیدوار است مخاطبان خود را برای دفاع از اسرائیل در پرونده جنایات جنگی که علیه کشورش در دادگاه جنایی بین‌المللی گشوده شده، قانع سازد.

بنیامین نتانیاهو در آستانه مراسم هولوکاست یادواشم در مصاحبه‌ای گفت: «ایران هر روز آشکارا اعلام می‌کند که می‌خواهد اسرائیل را از روی زمین محو کند [...] اما بدانید که یهودیان هرگز در برابر کسانی که می‌خواهند آنها را نابود کنند بی‌دفاع نخواهند ماند.»

برخی از برگزار کنندگان مراسم روز پنج‌شنبه از مقام‌های دولت اسرائیل انتقاد کرده‌اند که دیدارها و اظهارنظرهای سیاسی شرکت‌کنندگان در این رویداد، هدف اصلی آن یعنی بزرگداشت یاد قربانیان هولوکاست را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل برای اولین بار به شهروندان خود اجازه سفر به عربستان داد

رئیس‌جمهوری اسرائیل به نانسی پلوسی: شما کنار ما هستید

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند