صدای کاهن مومیایی‌شده مصری پس از سه هزار سال شنیده شد

صدای کاهن مومیایی‌شده مصری پس از سه هزار سال شنیده شد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«او می‌خواست پس از مرگ صدایش از نو شنیده شود، خواستی که بخشی از باور آیینی وی بوده است.»

آگهی

دانشمندان بریتانیایی توانستند صدای یک کاهن مصری را از روی مومیایی سه هزار ساله وی بازسازی کنند.

این کاهن دوران رامسس ششم که نسیامون نام داشته، بین سالهای ۱۰۹۹ تا ۱۰۶۹ پیش از میلاد می‌زیسته است و از آنجا که کاهن تِبِس بوده، برای انجام آیین‌های مذهبی و آوازخوانی به‌احتمال زیاد صدای رسایی داشته است.

دانشمندان کالج رویال هالوویِ دانشگاه لندن، نخست سر و گردن جسد مومیایی‌شدهٔ وی را به‌دقت اسکن کردند و آنگاه به یاری چاپگر سه‌بعدی توانستند حنجره و تارهای صوتی وی را با دقت بالا بازسازی کنند و در نهایت صدایی شبیه تلفظ یک حرف صدادار را از آن استخراج کردند.

صدایی از اعماق تاریخ؛ آرزویی که برآورده شد

پروفسور جوان فلچر سرپرست این پروژه معتقد است که بازسازی صدای نسیامون آرزوی این کاهن باستانی را برآورده کرده است چراکه او می‌خواسته پس از مرگ صدایش از نو شنیده شود، خواستی که بخشی از باور آیینی وی بوده است.

خانم فلچر گفت:‌ «در واقع این آرزو روی تابوت او نوشته شده است،‌ این چیزی است که او خود می‌خواسته و می‌شود گفت ما به‌نوعی آرزوی او را برآورده کردیم.»

عکس از ساینتیفیک ریپورترز
تصویری از حنجرهٔ بازسازی شده نسامونعکس از ساینتیفیک ریپورترز

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تیم پژوهشگران معتقدند این نخستین پروژه‌ای است که در آن توانسته‌اند صدای یک مرده را با موفقیت بازسازی کنند، آنان قصد دارند با استفاده از الگوهای رایانه‌ای جملات کاملی را با صدای او در آینده بازسازی کنند.

سرپرست این پروژهٔ پژوهشی در این زمینه افزود: «امیدواریم که در آینده بتوانیم نسخه‌ای صوتی از آنچه او در معبد کارناک می‌خوانده است بیافرینیم.»

نسیامون که کاهن بلند‌مرتبه‌ٔ معبد آمون در مجموعه‌معابد کارناک در شهر تبس مصر بوده، در حدود ۵۰ سالگی در اثر بیماری درگذشته و جسد مومیایی شدهٔ وی که در موزهٔ شهر لیدز بریتانیا نگهداری می‌شود کمک شایانی به درک دوران او کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف بقایای سالم از گوسفند مومیایی ۱۶۰۰ ساله در معدن نمک زنجان

کشف آرامگاه ۴۴۰۰ ساله یک کاهن زن در مصر

نتایج تحقیق تازه: نسل بشر در ۹۰۰ هزار سال پیش از خطر انقراض جان به در برده است