هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

تصویر آرشیوی
تصویر آرشیوی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تظاهراتی که به ابتکار مقتدی صدر در عراق ترتیب داده شده، هزاران عراقی را به میدان التحریر بغداد کشاند.

آگهی

ده‌ها هزار عراقی در تظاهرات در میدان التحریر بغداد خواهان خروج آمریکا از کشورشان شدند.

به گزارش رسانه‌های عراقی این تظاهرکنندگان که از سوی مقتدی صدر سازماند‌دهی شده‌اند، امروز جمعه ۲۴ ژانویه، خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را به اشغال خود در آوردند.

مقتدی صدر، روز سه‌شنبه در پیامی از مردم عراق خواسته بود در روز جمعه با تظاهراتی میلیونی خواهان خروج آمریکا از این کشور شوند.

صدر با بیان اینکه نیروهای آمریکایی آسمان عراق و حاکمیت این کشور را نقض کرد از طرفداران خود خواسته بود به فریاد عراق برسند.

برخی از تظاهرات‌کنندگان عراقی پلاکاردهایی با نوشته «آمریکا از عراق بیرون برو» در دست داشتند.

آقای صدر همچنین در حاشیه این تظاهرات از عراقی‌ها  خواست از هر گونه حمله به نیروهای آمریکایی در این کشور پرهیز کنند و اجازه دهند روند به صورت  مسالمت آمیز طی شود. 

این روحانی پرنفوذ شیعه همچنین از تمام نیروهای خارجی حاضر در عراق خواست این کشور را ترک کنند.  او  از نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق نیز درخواست کرد با یکدیگر ادغام شوند. 

رهبر جریان صدر عراق در پایان از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواست تا به عنوان "میانجی و یا ناظر" مواردی که وی خواسته را اجرایی کنند.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که پیش‌تر پارلمان عراق تصویب کرده بود نیروهای آمریکایی باید این کشور را ترک کنند. در عین حال برهم صالح رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه در حاشیه اجلاس داووس با دونالد ترامپ دیدار کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار با برهم صالح تلویحا بر ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق پافشاری کرد و گفت ما به همکاری نظامی با عراق ادامه خواهیم داد. آقای صالح در آن دیدار هیچ اشاره‌ای به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق نکرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از پایگاه قیاره عراق آغاز شد

نخست وزیر جدید عراق پیش از آغاز کار استعفا داد

محمد توفیق علاوی به نخست وزیری عراق منصوب شد