نتیجه یک نظرسنجی: نیمی از افغان‌ها موافق خروج آمریکا پس از توافق با طالبان هستند

نتیجه یک نظرسنجی: نیمی از افغان‌ها موافق خروج آمریکا پس از توافق با طالبان هستند
Copyright Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.Matt Rourke
Copyright Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود نیمی از شهروندان افغانستان بر این باورند که نیروهای آمریکایی و ناتو پس از توافق صلح با طالبان باید این کشور را ترک کنند.

آگهی

نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از افغان‌ها معتقدند، نیروهای آمریکایی پس از صلح با گروه طالبان باید افغانستان را ترک کنند.

بنا به این نظرسنجی که توسط موسسه مطالعات جنگ و صلح آمریکا وابسته به دانشگاه کلمبیا انجام شده حدود ۴۶ درصد مردم افغانستان خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو بعد از صلح احتمالی با طالبان هستند. همچنین بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که تنها راه حل پایان دادن به جنگ در افغانستان، مذاکره و راه حل‌های سیاسی است.

این در حالی است که از زمان حضور نیروهای خارجی و آمریکایی ۱۸ سال می‌گذرد و هنوز سایه جنگ و ناآرامی و خشونت بر این کشور سنگینی می‌کند.

طبق نظرسنجی انجام شده ۳۳ درصد مردم افغانستان بر این باورند که بهتر است نیروهای آمریکایی حتی بعد از توافق با طالبان هم در این کشور باقی بمانند. این گروه معتقدند حضور نیروهای آمریکایی می‌تواند ضامن اجرای توافق صلح با طالبان باشد.

این نظرسنجی که با مشارکت بیش از ۵ هزار افغان انجام شده در ۳۴ ولایت و از تاریخ ۲۳ نوامبر تا ۲۰ دسامبر (دوم تا ۲۹ آذر/قوس) صورت گرفته است.

از سوی دیگر شرکت کنندگان در این نظرسنجی نظرات مختلفی در خصوص حضور زلمی خلیلزاد به عنوان مذاکره کننده ارشد آمریکا با گروه طالبان دارند. از یکسو ۴۱ درصد از انتصاب او پشتیبانی کرده‌اند اما از طرف دیگر ۳۹ درصد مخالف حضور زلمی خلیلزاد در این مذاکرات هستند. همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۲۰ درصد هم هیچ نظری در این مورد ندارند.

از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (شهریور/مهر سال ۱۳۹۷ شمسی) که واشنگتن زلمی خلیلزاد را به عنوان نماینده ویژه خود در امور صلح افغانستان منصوب کرد، آمریکا به صورت مستقیم با طالبان وارد گفتگو شده است. این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی برای پایان دادن به حضور آمریکا در افغانستان صورت می‌گیرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان؛عبدالله از تقلب گسترده سخن می‌گوید

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد