ظریف: اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، مذاکره غیرمحتمل نیست

ظریف: اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، مذاکره غیرمحتمل نیست
Copyright Copyright 2019 The Associated Press. All rights reservedVincent Thian
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید فردی که هواپیمای اوکراینی را با شلیک موشک هدف گرفت در زندان به سر می‌برد.

آگهی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی با نشریه اشپیگل آلمان احتمال مذاکره با آمریکا را رد نکرد.

وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی با این نشریه آلمانی که روز شنبه ۲۵ ژانویه (پنجم بهمن) منتشر شد در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره با آمریکا گفت: «مذاکره با آمریکا حتی پس از ترور قاسم سلیمانی غیر محتمل نیست، به شرطی که آمریکا تغییر رویه دهد و تحریم‌های ایران را لغو کند.»

او همچنین در پاسخ به احتمال نزدیک بودن ایران و آمریکا به جنگ تصریح کرد: «دو کشور در ۴۰ سال گذشته بارها در آستانه وقوع جنگ قرار گرفته بودند اما این بار بسیار خطرناک بود زیرا دولت آمریکا دست به یک اقدام تروریستی علیه یک مقام دولتی ایران زد. چنین چیزی پیش از این، هرگز اتفاق نیفتاده بود.»

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به واکنش ایران در صورت ارسال پرونده به شورای امنیت اظهار داشت: «خروج از ان پی تی می‌تواند یکی از این گزینه‌ها باشد.»

او همچنین در ادامه تاکید کرد خروج از ان پی تی به معنای ساختن بمب اتمی نخواهد بود، چرا که چنین تصمیمی بر اساس «ملاحظات اخلاقی و بنا بر فتوای علی خامنه‌ای، رهبر ایران مبنی بر حرام بودن ساخت تسلیحات اتمی» در دستور کار تهران قرار ندارد.

آقای ظریف در بخش دیگری از این گفتگوی مفصل به ماجرای اعتراضات پس از سقوط هواپیما پرداخت و گفت: «مردم حق داشتند از این ماجرا ناراحت باشند، چرا که تعداد زیادی جوانان نخبه کشور در این حادثه از دست رفتند و فضای بسیاری احساساتی و غمگینی حکمفرما شد. ضمن اینکه فردی که به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است. در عین حال باید توجه داشته باشید جامعه ایران، جامعه‌ای تک صدایی نیست و افکار و عقاید گوناگونی در کشور وجود دارند. همانطور که عده‌ای بعد از سقوط هواپیما تظاهرات کردند، جمعیت عظیمی هم در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی به خیابان‌ها آمدند.»

رئيس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین کشورهای اروپایی را متهم کرد که به «نوکر» آمریکا تبدیل شده اند. او گفت: «این یک فاجعه برای اروپایی‌ها است که نوکر آمریکا باشند. هر کسی که یک‌ جانبه‌گرایی را بپذیرد در حال کمک به آنها [آمریکا] است. اروپایی‌ها نمی‌توانند در برابر ترامپ سر خم کنند و در عین حال، نقش یک فرد قوی را در برابر ایران بازی کنند.»

محمد جواد ظریف با انتقاد از ساز و کار مالی اروپا برای تبادلات اقتصادی با ایران (اینستکس) افزود: «بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم از زمان خروج آمریکا از برجام، هنوز حتی یک تراکنش موفق هم از سوی اینستکس انجام نشده است. اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند. عمل به تعهد به این معنی نیست که فقط در کلام بگویند به برجام پایبند هستند. ما هم می‌توانیم همین را بگوییم. اروپا باید یک اقدام حقیقی به ما نشان دهد اما آنها تاکنون چه کرده‌اند؟»

تنش ها بین ایران و آمریکا به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در حمله پهپادی آمریکا بار دیگر افزایش یافت. ایران در واکنش به این اقدام ایالات متحده به دو پایگاه نظامیان این کشور در عراق با موشک حمله کرد.

به کانال تلگرم یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو: از راه‌های مختلف به ایران پیشنهاد کمک برای مقابله با کرونا را داده‌ایم

تاکید فرانسه و بریتانیا بر حفظ برجام و برنامه‌ای بلندمدت تا ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند