وزیر خزانه‌داری آمریکا: می‌خواهیم تا پایان سال با بریتانیا توافق‌نامه تجاری امضا کنیم

وزیر خزانه‌داری آمریکا: می‌خواهیم تا پایان سال با بریتانیا توافق‌نامه تجاری امضا کنیم
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید روابط این کشور با بریتانیا برای واشنگتن در صدر لیست قرار دارد.

آگهی

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کشورش در تلاش است تا پایان سال جاری میلادی با بریتانیا یک توافقنامه تجاری به امضا برساند.

استیو منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده، روز شنبه ۲۵ ژانویه، در سخنرانی خود در موسسه چتم هاوس لندن، با اشاره به اهمیت روابط لندن - واشنگتن افزود: «روابط ما با بریتانیا بسیار کلیدی و راهبری است و ما امضای یک توافقنامه تجاری با لندن را در صدر لیست خود قرار می‌دهیم.»

صحبت‌های وزیر خزانه‌داری آمریکا در حالی طرح شده که پیشتر دونالد ترامپ، از بریتانیا دعوت کرده بود تا دو کشور به یک توافق تجاری فوق‌العاده دست یابند.»

آقای منوچین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فرآیند پیش روی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود این رویه نباید مانعی برای توافق میان واشنگتن و لندن به حساب آید.

روز جمعه ۲۴ ژانویه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در جریان نشستی در لندن، توافق برکسیت را امضا کرد. به این ترتیب روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از هفتۀ آینده آغاز خواهد شد.

او در زمان امضای این توافقنامه گفت: «این لحظه‌ای خارق‌العاده است و به این ترتیب سالها بحث و جدل پایان می‌یابد و خواست مردم که در همه‌پرسی ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد، عملی می‌شود.»

دونالد ترامپ همواره یکی از طرفداران جدی اجرایی شدن برکسیت بوده و در سخنرانی‌های مختلف خود، لندن را به خروج هرچه سریعتر از اتحادیه اروپا دعوت کرده است.

آقای منوچین همچنین هرگونه نگرانی درباره تاثیر روابط دو کشور با شرکت چینی هوآوی بر مراودات لندن واشنگتن را رد کرد اما در عین حال رهبران دو کشور روز شنبه در این خصوص با یکدیگر مکالمه تلفنی داشتند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در خصوص جزئيات این مکالمه گفت: «موضوع این مکالمه اطمینان از امنیت شبکه‌های ارتباط تلفنی و بهانه انجام آن نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری انگلیس برای مشارکت با شرکت چینی هوآوی در تامین اینترنت همراه نسل ۵ بوده است.»

گفتنی است آمریکا شرکت چینی هوآوی را به جاسوسی برای پکن متهم کرده و از متحدان خود خواسته است ازهمکاری با آن خودداری کنند.

بریتانیا باید تا پایان ماه میلادی جاری (ژانویه) درباره استفاده از تجهیزات هوآوی در شبکه اینترنت همراه نسل ۵، تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که لندن تاکنون از پذیرش درخواست واشنگتن درباره کنارگذاشتن هوآوی از این پروژه خودداری کرده و تنها راضی به محدود کردن دایره مشارکت آن شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا برای مذاکرات توافق تجاری با بریتانیا آماده می‌شود

بوریس جانسون: آمریکا طرح جدیدی برای جایگزینی برجام ارائه دهد

واکنش اتحادیه اروپا به پیروزی جانسون؛ استقبال از تعیین تکلیف برکسیت