نگرانی نسبت به تشدید سرکوب معترضان عراقی پس از موضع‌گیری جدید مقتدی صدر

درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در بغداد
درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در بغداد Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معترضان پس از ماه‌ها اعتراض بی نتیجه اکنون سطح مطالبات خود را افزایش داده و فارغ از رسیدگی به معضلات اقتصادی و بهبود خدمات دولتی خواهان برپایی انتخابات زودرس و تعیین نخست وزیری مستقل و مردمی هستند.

آگهی

درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان عراقی روز یکشنبه ده‌ها زخمی برجای گذاشت. خبرگزاری‌ها در حالی از شلیک گلوله جنگی توسط نیروهای امنیتی خبر می‌دهند که تظاهرکنندگان عراقی روز یکشنبه برای دومین روز متوالی در بغداد،‌پایتخت و برخی از شهرهای جنوبی این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند.

اعتراض به عملکرد دستگاه حاکمه و نیز دخالت خارجی در امور داخلی عراق از اکتبر گذشته با تظاهرات گسترده و سراسری در شهرهای مختلف این کشور آغاز شد و با شدت زیاد پیش از تحت الشعاع قرار گرفتن تا تحولات اخیر در این کشور از جمله حمله پهپادی آمریکا به خودروی حامل قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، یکی از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق و حملات موشکی ایران به پایگاه‌ های نیروهای آمریکایی ادامه یافت.

معترضان از بیم تضعیف جنبش اعتراضی و سرکوب آن توسط خشونت نیروهای امنیتی از شنبه شب باردیگر در میدان‌ها و مکان‌های همیشگی برپایی تظاهرات تجمع کردند و بر ضد حاکمان و مقامات بلندپایه این کشور شعار سر دادند.

چهار کشته طی دور روز گذشته

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری فرانسه تجمع‌های اعتراضی در بغداد و چند شهر دیگر این کشور از شنبه شب با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و طی مدت یاد شده تاکنون دست کم چهار معترض در جریان این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی روز یکشنبه در بغداد برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در برخی میادین و خیابان‌های مشرف به میدان تحریر که از آن به عنوان محل اصلی تجمع معترضان به سیاست‌های دولت نام برده می‌شود گلوله های جنگی شلیک کرده اند.

آخرین گزارش ها از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در پایتخت عراق از زهمی شدن هفده تظاهرکننده حکایت دارد که گفته می‌شود شش تن از این افراد بر اثر اصابت گلوله مجروح شده‌اند.

فرانس پرس در گزارش خود آورده است که برخی از معترضان به سوی پلیس ضد شورش سنگ پرتاب می کنند و مواردی از پرتاب مواد آتش زا و کوکتل مولوتف نیز از سوی تظاهرکنندگان خشمگین دیده شده است.

بر اساس این گزارش جمعی از دانشجویان نیز قرار است عصر روز یکشنبه از محوطه دانشگاه بغداد به سوی میدان تحریر دست به راه پیمایی بزنند و در آنجا به دیگر معترضان بپیوندند.

۵۰ زخمی در شهر ناصریه

از شهر ناصریه واقع در جنوب عراق نیز خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان و معترضانی که در خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به میدان «حبوبی»، محل اصلی تجمع معترضان اجتماع کرده بودند گلوله جنگی شلیک کرده است.

گفته می‌شود که در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در شهر ناصریه نیز دست کم ۵۰ نفر بر اثر اصابت گلوله زخمی شده اند. به گفته منابع پزشکی در این شهر حدود یکصد نفر که بر اثر تبعات ناشی از شلیک گلوله‌های اشک آور مجروح شده بودند به صورت سرپایی مداوا و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

تظاهرات اعتراضی به سیاست‌های دولت در بصره،‌ جنوبی ترین شهر عراق و نیز شهر الکوت در حالی دنبال شد که دانشجویان به شدت نسبت به اقدام نیروهای ضد شورش در جمع کردن چادرها و کمپ‌های برپا شده از سوی معترضان خشمگین بودند.

از سوی دیگر گفته می شود که در شهر مذهبی نجف شمار زیادی از دانشجویان معترض اقدام به مسدود کردن خیابان‌ها و بزرگ‌راه‌های منتهی به فرودگاه این شهر کرده‌اند.

تظاهرات معترضان خشمگین به ناکارآمدی مقامات دولتی در ارائه خدمات عمومی و نیز فساد اقتصادی رخنه کرده در دستگاه اجرایی از اکتبر گذشته تاکنون با موارد متعدد خشونت و درگیری با ماموران امنیتی همراه بوده و دست کم ۴۷۰ کشته برجای گذاشته است.

معترضان پس از ماه‌ها اعتراض بی نتیجه اکنون سطح مطالبات خود را افزایش داده و فارغ از رسیدگی به معضلات اقتصادی و بهبود خدمات دولتی خواهان برپایی انتخابات زودرس و تعیین نخست وزیری مستقل و مردمی هستند.

عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر کنونی عراق ماه دسامبر گذشته تحت فشار معترضان از سمت خود استعفا داد اما قرار است همچنان تا تعیین جانشین وی از سوی نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان به امور جاری کشور سر و سامان دهد.

سازمان ملل نگران از  وضعیت حاکم بر عراق

بلاتکلیفی موجود برای تعیین جانشین نخست وزیر مستعفی که برخی تحلیل گران از آن به عنوان ضعف و ناکارآمدی احزاب سیاسی یاد می کنند روز شنبه صدای نماینده سازمان ملل متحد را نیز درآورد.

جنین هینیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق «نبود عزم و اراده کافی» برای تصمیم گیری در خصوص تعیین جایگزین برای نخست وزیر این کشور را نوعی بی اعتنایی به امید و آرزوهایی دانسته که طی چهار ماه گذشته به صورت شجاعانه از سوی معترضان به دستگاه اجرایی مطرح شده است.

سلب حمایت مقتدی صدر از جنبش اعتراضی

معترضان در حالی از روز شنبه برای حفظ و تداوم جنبش چهار ماهه خود به خیابان‌ها آمده‌اند که فراخوان مقتدی صدر برای برپایی تظاهرات ضد آمریکایی در روز جمعه این نگرانی را مطرح کرده بود که سلب حمایت این روحانی پرنفوذ جاده را برای سرکوب دولتی اعتراض‌ها هموار کرده است.

آگهی

ده‌ها هزار نفر روز جمعه ضمن پاسخ مثبت به فراخوان مقتدی صدر در بغداد به خیابان آمدند و خواستار خروج بیش از پنج هزار سرباز آمریکایی از کشورشان شدند. رهبر پرنفوذ شیعی عراق پس از این اجتماع با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به نوعی اعلام کرد که دیگر با جنبش اعتراضی همراهی نمی‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راهپیمایی بزرگ هواداران مقتدی صدر در بغداد

آیا نفوذ ایران خروج نظامیان آمریکایی از عراق را رقم می‌زند؟

حملات پهپادی به مقر پیشمرگه‌های کرد؛ اقلیم کردستان شبه‌نظامیان تحت حمایت بغداد را متهم کرد