انتقادات تند روحانی: نظام سلطنتی و کمونیستی نیستیم که فقط حزب رستاخیز و کمونیسم داشته باشیم

انتقادات تند روحانی: نظام سلطنتی و کمونیستی نیستیم که فقط حزب رستاخیز و کمونیسم داشته باشیم
Copyright سایت ریاست جمهوری
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای روحانی با اشاره به اینکه اساس جمهوری اسلامی بر مبنای رفراندوم شکل گرفته افزود: «برخی نسبت به کلمه رفراندوم حساسیت پیدا کرده‌اند اما این حساسیت از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر است.»

آگهی

رئیس جمهوری ایران می گوید برخی در این کشور از کلمه رفراندوم خوششان نمی آید. حسن روحانی روز دوشنبه۷ بهمن در همایش استانداران و فرمانداران از لزوم پاسداری از «جمهوری» گفت.

آقای روحانی با اشاره به اینکه اساس جمهوری اسلامی بر مبنای رفراندوم شکل گرفته افزود: «برخی نسبت به کلمه رفراندوم حساسیت پیدا کرده‌اند اما این حساسیت از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر است.»

رئيس جمهوری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به صورت تلویحی از شورای نگهبان انتقاد کرد و افزود: «یادمان نرود یک دستگاه مجری انتخابات است،‌ یک گروه هم نظارت می کنند که خلافی نشود؛‌ حالا بالعکس شده است. ناظر شده مجری و مجری به لجستیک تبدیل شده است.»

روحانی همچنین با مقایسه ضمنی ضمنی شرایط برگزاری انتخابات در دوران سلطنت پهلوی و حال حاضر به بی اثر شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: «در آن دوره کسی از تهران تعیین می‌کرد نام چه کسی از صندوق رای در حوزه‌های مختلف بیرون بیاید، در انقلاب اسلامی معلوم شد که این طور نیست که تهران تصمیم بگیرد بلکه مردم تصمیم‌گیر هستند پای صندوق می‌آیند و به آن کسی که می خواهند رای می دهند. حالا اگر بخواهیم پای صندوق برویم و رای بدهیم به شما می‌گویند بروید وارد یک فروشگاه شوید و جنسی را انتخاب کنید اگر یک جنس و یک مارک هم بیشتر نیست دیگر انتخاب لازم نیست.»

سخنرانی روحانی حاشیه‌هایی را نیز با خود به همراه داشت. صدا و سیمای ایران برخلاف رویه معمول، این مراسم را به صورت زنده پخش نکرد. علیرضا معزی معاون اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری با انتشار چندین پست در حساب توییتری خود ضمن اشاره به این موضوع، به عدم پاسخگویی صدا و سیما انتقاد کرد.

رئيس جمهوری ایران در ادامه اظهار داشت: «فرض کنید کشوری و جامعه‌ای داریم که سه سلیقه دارد یک سلیقه اصولگراست، یک سلیقه اصلاح طلب و دیگر اعتدال‌گراست. اگر بر این فرض در انتخابات، جامعه ما سه قسمت شد و سه جور سلیقه داشت. یک سلیقه فراوان است و در یکی دیگر باید با ذره‌بین و تلسکوپ یک نفر را پیدا کرد و یک سلیقه هم اصلاً وجود ندارد.»

این صحبت‌های رئيس دولت دوازدهم کنایه‌ای به شورای نگهبان است که گفته می‌شود با رد صلاحیت گسترده انتخابات را تک قطبی کرده است.

او در ادامه گفت: «بیایید به مردم اعتماد دهیم و به مردم بگوییم که نظام ما، نظام تک حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، ما نظام شاه نیستیم و ما فقط حزب رستاخیر و کمونیسم نداریم. تک حزبی نیستیم و نظام چند حزبی هستیم و احزاب در این کشور آزاد هستند.»

روحانی همچنین از رویه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان انتقاد کرد و افزود: «نهادهای اصلی قانونی که می‌گویند فردی صالح است یا خیر، گزارش درست داده‌اند، بعد یکی را فرستاده‌اند در یک کوچه‌ای و اصلا معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته و بعد آمده گزارش نوشته و فرد را رد صلاحیت کرده‌اند. مگر می‌شود با چنین روشی کشور را اداره کرد؟ اگر می‌خواهیم با رفتن در خانه‌ها درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم این وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دادگستری برای چه داریم، برویم همان درب خانه‌ها و از دو همسایه بپرسیم.»

روحانی با انتقاد از بلاتکلیف ماندن تصویب اف ای تی اف اظهار داشت: «نمی‌شود یک قانونی که دولت آن را تصویب کرده بعنوان لایحه داده به مجلس و مجلس آن را تصویب کرده، بین زمین و آسمان بماند و روابط ‌ما با دنیا دچار مشکل شود. مگر چنین چیزی می‌شود؟رهبری هم که به صراحت می‌گوید با لوایح دولت مشکلی ندارم. حال چطور می‌شود؟ اینها باید پاسخگو باشند و نمی‌شود با شعار و چهار تا حرف در فضای مجازی یا حقیقی و یا در این رسانه و آن رسانه، منافع ملی را زیر پا گذاشت. مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و بهم بریزد. چه کسی در این کشور تصمیم‌گیر است؟»

رئيس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی تند خود خطاب به اصولگرایان گفت: «شماها که در جلسات خصوصی خود می‌گویید مجلس بعدی ۱۰۰درصد مال ماست؛ اگر مال شماست چرا غصه می خورید؟ شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی ۱۰۰درصد مال ماست! اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد مشارکت بالا برود، مجلس هم مال شما باشد، نوش جانتان»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خنده‌های حسن روحانی و حاضران در جلسه؛ «افغانستان هم این کار را کرد»

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟

روحانی در واکنش به رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان: صلاحیت تعیین مصالح کشور را ندارید