موارد مشکوک کرونا در ایران؛ مقام‌های رسمی: مورد ابتلا نداریم

موارد مشکوک کرونا در ایران؛ مقام‌های رسمی: مورد ابتلا نداریم
Copyright AP Photo/Richard Drew
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز دوشنبه گفته بود که تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم.

آگهی

دولت ایران می‌گوید هیچ موردی از ابتلا به بیماری نوظهور چینی در این کشور گزارش نشده است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور گزارش نشده است.»

وی با بیان این که سیستم بهداشتی و درمانی ایران برای مواجهه با این بیماری «آمادگی لازم» را دارد، «شایعات» در مورد وجود موارد ابتلا به ویروس چینی را تکذیب کرد و افزود: «موارد معدود مشکوک ارجاع شده، مبتلا به ویروس کرونا جدید نبوده‌اند.»

کارت سلامت برای چینی‌ها؛ «مردم را نگران نمی‌کنیم»

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز دوشنبه گفته بود که تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور وجود نداشته است.

نمکی با این حال گفته بود: «برای کنترل بیشتر درخواست کرده‌ایم که دریافت ویزای ورود شهروندان چین [به ایران] به اخذ کارت سلامت مقید شود.»

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم از آمادگی این وزارتخانه برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به کشور خبر داد. وی گفت: «شهروندان چین برای ورود به ایران باید کارت سلامت داشته باشند. البته هنوز به مرحله اضطرار این بیماری نرسیده‌ایم و جای نگرانی نیست، اما جای هوشیاری هست. کنترل‌های مرزی بر اساس اصول علمی برای جلوگیری از ورود این بیماری در حال انجام است و ماموران وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها با ماسک و تجهیزات لازم کار دیده‌وری و غربالگری را انجام می‌دهند و اکنون نیازی به لباس مخصوص مانند آدم فضایی نیست و دلیلی ندارد مردم را بیش از حد نگران کنیم.»

دو خارجی مشکوک به بیماری در یزد

وزیر بهداشت روز سه‌شنبه درباره دو مورد مشکوک ابتلا به بیماری جدید نزد دو فرد خارجی گفت: «دو فرد خارجی که در یزد به علت سرماخوردگی بستری شدند به هیچ وجه به ویروس کرونا مبتلا نیستند.»

سعید نمکی که روز سه‌شنبه در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در مرکز همایش‌های رازی تهران سخن می‌گفت، در این زمینه افزود: «دوره پنهان ویروس کرونا پنج روز است، این دو فرد که یکی چینی است و ۱۲ روزپیش به علت سرماخوردگی تحت نظر قرار گرفت و بستری شد و فرد دومی که آلمانی است با فرد چینی ارتباط داشته هر دو به زور در بیمارستان بستری شدند اما آزمایش‌ها نشان داد که هیچ کدام به ویروس کرونا مبتلا نیستند.»

وی گفت: «ما نمی‌توانیم درهای کشور را ببندیم اما تاکنون بطور قطع هیچ موردی از این بیماری‌ها را در کشور نداشته‌ایم.»

بیماری واگیردار جدید که بر اثر ورود گونه‌ای ویروس از خانواده کرونا به بدن انسان به وجود آمده و سبب بروز علایم ذات‌الریه می‌شود، نخستین بار در اواخر سال گذشته میلادی در شهر ووهان چین مشاهده شد. این بیماری به تدریج در سرتاسر چین و کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد. بسیاری از کشورها برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی، اقدام‌های پیشگیرانه‌ را آغاز کرده‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین برای مقابله با ویروس کرونا به استفاده از داروهای «اچ آی وی» روی آورد

شیوع ویروس کرونا در چین؛ شمار قربانیان به ۵۶ نفر رسید

کرونا؛ ویروسی جدید که دنیا را نگران کرده است