نخست وزیر هند: ظرف ۱۰ روز پاکستان را به زانو در می‌آوریم

 نارندرا مودی
نارندرا مودی Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر نارندرا مودی تاکید کرد که مواضع تازه نخست وزیر هند منعکس کننده «عقده غیر قابل درمان هند نسبت به پاکستان» است.

آگهی

هند مدعی شد که ظرف حداکثر ده روز می‌تواند همسایه خود پاکستان را به زانو درآورد یکسان کند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز سه شنبه با طرح این ادعا تصریح کرد که ظرفیت و توان نظامی کشورش به گونه‌ای است که در صورت مناقشه ای جدید با پاکستان، غلبه بر این کشور تنها ده روز زمان نیاز دارد.

پاکستان یک روز پس از سخنان تهدید آمیز مودی به این سخنان واکنش نشان داد و آنرا «لفاظی‌های جنگ طلبانه» نخست وزیر هند توصیف کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر نارندرا مودی تاکید کرد که مواضع تازه نخست وزیر هند منعکس کننده «عقده غیر قابل درمان هند نسبت به پاکستان» است.

در این بیانیه همچنین از جامعه بین المللی خواسته شده است که به «لفاظی‌های جنگ طلبانه و ادامه دار رهبران هند» توجه بیشتری کنند. وزارت امور خارجه پاکستان همچنین با اشاره به «اقدامات تهاجمی» هند، این رویکرد را برای صلح و امنیت منطقه تهدیدآمیز قلمداد کرده است.

هند و پاکستان که هر دو از قدرت‌های هسته‌ای جنوب آسیا محسوب می‌شود از سال ۱۹۴۷ تاکنون، زمان جدایی و تقسیم اراضی، سه بار با یکدیگر جنگ کرده‌اند. دو طرف که بارها بر سر مناقشات ارضی و دخالت ‌های سیاسی به صورت پراکنده و محدود با یکدیگر درگیر شده‌اند سال گذشته میلادی نیز تا آستانه جنگ و رویارویی نظامی جدید پیش رفتند به نحوی که هواپیماهای شکاری و جنگنده‌های خود را بر فراز منطقه تحت مناقشه کشمیر به پرواز درآوردند.

نخست وزیر هند که در یک آکادمی نظامی در دهلی نو سخنرانی می‌کرد با اشاره به تاریخ رویارویی میان دو کشور همسایه جنوب آسیا تصریح کرد: «پاکستان تاکنون سه بار نبرد نظامی را باخته و نیروهای مسلح ما برای به زانو درآوردن پاکستان تنها بین ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارند.»

رهبر جریان ناسیونالیست هندو که کلاه شاخه جوانان نیروهای مسلح کشورش را به سر داشت همچنین در این رجز خوانی از حملات هوایی ارتش هند به اراضی پاکستان طی سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ به عنوان دیگر نمونه‌های برتری نظامی کشورش نسبت به کشور همسایه یاد کرد.

آقای مودی همچنین ضمن ابراز تاسف از «انفعال» رهبران پیشین کشورش در توسل جستن به اقدام نظامی بر ضد پاکستان یادآور شد: مسئولان پیشین حتی وقتی مقامات بلند پایه کشور خواستار اقدام نظامی بودند پا به پیش نمی‌گذاشتند.

نخست وزیر هند با تاکید بر اینکه در صورت وقوع درگیری نظامی میان دو کشور،‌ پاکستان هیچگونه بختی برای پیروزی نخواهد داشت،‌ تصریح کرد: حملات ما اساسی و «جراحی‌گونه» خواهد بود به نحوی که کانون ومرکز تروریست‌ها را هدف قرار خواهد داد.

برخی تحلیل گران معتقدند که سخنان تهدید آمیز نارندرا مودی بیش از آنکه واقعگرایانه باشد نوعی مصرف داخلی دارد زیرا وی به دلایل مختلف تحت فشار افکار عمومی کشورش قرار دارد. نخست وزیر هند از یک سو با انتقاد‌های شدید ناشی از رکود اقتصادی کشور یک میلیارد و سیصد میلیون نفری خود روبر است و از سوی دیگر به دلیل تظاهرات ماه‌های اخیر نسبت به قانون جنجال برانگیز اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیر مسلمان تحت فشار قرار دارد.

نارندرا مودی در ادامه تاکید کرد که پاکستان با حمایت و پشتیبانی از «گروه‌‌های شورشی» در کشمیر تحت کنترل دهلی نو «جنگی نیابتی» بر ضد کشورش را در پیش گرفته است.

منطقه کوهستانی کشمیراز زمان استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ تاکنون میان این دو کشور تقسیم شده و هر یک ادعای مالکیت بر تمام این منطقه را دارند. مناقشه بر سر این منطقه همچون بشکه باروتی است که هر لحظه می‌تواند تنش و درگیری‌ میان دو کشور را به یک جنگ تمام عیار تبدیل کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاکستان در واکنش به تهدید‌ هند اسارت خلبان هندی در سال گذشته را به رخ کشید

دیوان عالی هند تصمیم دولت مودی برای لغو خودمختاری کشمیر را تائید کرد

تصاویری از تبعات طوفان «بیپَرجوی» در هندوستان