اسقف اعظم لیون از اتهام سکوت در برابر آزار جنسی در کلسیا تبرئه شد

کاردینال بربرن، اسقف اعظم لیون
کاردینال بربرن، اسقف اعظم لیون Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاردینال بربرن هفتم مارس گذشته از سوی دادگاهی کیفری به اتهام سرپوش گذاشتن بر آزار و اذیت جنسی پیشاهنگان جوان توسط برنار پرنا، یکی از کشیش های زیردستش طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ مجرم شناخته شده بود.

آگهی

کاردینال بربرن،‌ اسقف اعظم کلیسای کاتولیک شهر لیون که در دادگاهی بدوی به اتهام سکوت در برابر اقدام یکی از کشیش‌های زیردستش در آزار جنسی کودکان مجرم شناخته شده بود روز پنجشنبه در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد.

فیلیپ بربرن، اسقف اعظم لیون پس از متهم و محکوم شدن به شش ماه حبس در دادگاه بدوی گفته بود که برای تقدیم استعفای خود به دیدار پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌رود. کاردینال بربرن حالا پس از تبرئه شدن از اتهامات قرار است بار دیگر از سمت اسقف اعظمی شهر لیون استعفا کند تا بدین ترتیب از این ماجرا که به یکی از نمادهای ناکارآمدی کلیسای کاتولیک در مواجهه با رسوخ پدیده مجرمانه کودک آزاری در میان مقامات مذهبی تبدیل شده، به کلی عبور کند.

وی پس از خروج از دادگاه تجدید نظر در حضور خبرنگاران گفت: «این ماجرا برای کلیسای لیون فرصتی است تا فصلی دیگر را آغاز کند. من بار دیگر تصمیم‌گیری در باره مسئولیت خود به عنوان اسقف لیون را به پاپ فرانسیس واگذار می‌کنم.»

این در حالی است که اندکی پیش از آن، کنفرانس اسقف‌های فرانسه اعلام کرده بود که از وی در این مرحله مهم از دوران خدمت به مسیح در کلیسا صمیمانه و برادرانه حمایت می‌کند.

پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان پیشتر هنگام دریافت استعفای کاردینال بربرن با آن مخالفت کرده و تصمیم نهایی درباره آن را به زمانی بعد از صدور رای دادگاه تجدید نظر موکول کرده بود.

فیلیپ بربرن نیز که پیش از این با تقدیم استعفا به پاپ از مسئولیت روزانه خود در اداره امور کلیسای کاتولیک شهر لیون کنار کشیده بود اینک تاکید کرده است که قصد دارد بار دیگر درخواست استعفای خود را به صورت دوستانه به پاپ ارائه کند.

وکلای کاردینال بربرن پس از تبرئه شدن وی در دادگاه تجدید نظر و با اشاره به تصمیم برای کناره‌گیری از سمت فعلی در شهر لیون گفته‌اند که وی حالا «سربلند و بدون تکبر» از جایگاه خود کنار می‌رود.

سرویس خبری واتیکان نیز در واکنش به اصرار مجدد کاردینال بربرن بر استعفا از سمت اسقف اعظمی شهر لیون اعلام کرده‌اند که پاپ در زمان مناسب نسبت تصمیم خود را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

با توجه به آنکه سکوت و رازداری کلسیای کاتولیک و مقامات عالی رتبه این کلیسا پیشتر در موارد متعدد آزار و اذیت کودکان توسط کشیش‌ها جنجالی و خبر ساز شده بود،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان دسامبر گذشته با صدور دو فرمان جداگانه، الزام به رازداری در کلیسا در خصوص رسوایی‌های جنسی را ملغی کرده بود.

کاردینال بربرن هفتم مارس گذشته از سوی دادگاهی کیفری به اتهام سرپوش گذاشتن بر آزار و اذیت جنسی پیشاهنگان جوان توسط برنار پرنا، یکی از کشیش‌های زیردستش طی سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ مجرم شناخته شده بود.

پیش از این گفته می‌شد که کاردینال بربرن از سال ۲۰۰۰ به این سو در جریان تخلفات کشیش پرنا قرار گرفته و دادگاه بدوی نیز وی را به سرپوش گذاشتن بر اطلاعات دریافت شده متهم کرده بود. او همچنین از نظر اخلاقی نیز به دلیل اجازه داده به کشیش پرنا برای تماس داشتن با کودکان به مدت پنج سال پیش از برکناری در سال ۲۰۱۵ به شدت مورد سرزنش قرار گرفته بود.

دادگاه تجدید نظر اما اعتقاد دارد که پس از سال ۲۰۱۴ زمانی که یکی از قربانیان آزار جنسی اطلاعات خود را با کاردینال در میان می‌گذارد وی اقدامی در بازداشتن فرد قربانی برای طرح شکایت انجام نمی‌دهد و از آن پس به صورت جدی ماجرا را دنبال می‌کند.

گفتنی است که رای دادگاه تجدید نظر در تبرئه کاردینال بربرن با اعتراض نمایندگان جامعه مدنی همراه و «نامناسب» تشخیص داده شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کلیسا یا وصلت با نویسنده رمان‌های شهوانی؛ اسقف اسپانیایی دومی را برگزید و سلب اختیارات شد

جوان‌ترین اسقف اسپانیا عاشق نویسنده کتاب‌های «شهوانی و شیطانی» شد

پاپ فرانسیس قاعده رازداری را برای پرونده‌های آزار جنسی ملغی کرد