محمد توفیق علاوی به نخست وزیری عراق منصوب شد

محمد توفیق علاوی به نخست وزیری عراق منصوب شد
Copyright  AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای علاوی در دولت نوری مالکی وزیر ارتباطات بود.

آگهی

 محمد توفیق علاوی از سوی رئیس جمهوری این کشور به مقام نخست وزیری برگزیده و مامور تشکیل کابینه شده است.

براساس قوانین عراق، نخست وزیر منتخب یک ماه برای تشکیل کابینه و اخذ رای اعتماد از پارلمان فرصت دارد.

آقای علاوی، ۶۶ ساله، در دولت نوری مالکی وزیر ارتباطات بود.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در حالی محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه جدید کرده است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق در روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) به دنبال هفته ها تظاهرات ضددولتی از سمت خود استعفاء کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رئیس جمهوری عراق تا روز شنبه به گروه های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور برای توافق بر سر گزینه نخست وزیری مهلت داده بود. وی هشدار داده بود که در صورت عدم دستیابی گروه های سیاسی به توافق بر سر نخست وزیر آینده با استفاده از اختیارات خود در قانون اساسی فردی را به انتخاب خود مامور تشکیل کابینه خواهد کرد.

محمد توفیق علاوی در پیامی ویدئویی که در اینترنت منتشر شده از تظاهرکنندگان ضددولتی خواست که به اعتراض به «فساد» ادامه دهند. وی همچنین تهدید کرد که در صورتی که گروه ها و ائتلاف های سیاسی به او برای معرفی گزینه های مورد نظرشان برای عضویت در کابینه فشار بیاورند از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

نخست وزیر جدید عراق در پیام ویدئویی خود خطاب به معترضان گفت: «اگر ایثار و شجاعت شما نبود هیچ تغییری در این کشور روی نمی داد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به معترضان افزود: «من به شما ایمان دارم و از شما می خواهم که به اعتراض ها ادامه دهید.»

محمد توفیق علاوی در فاصله بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ وزیر ارتباطات بود و بار دیگر بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نیز عهده دار این سمت بود. او به دنبال اختلاف نظر با نوری مالکی، نخست وزیر وقت از سمت خود کناره گیری کرد.

بنا به قانون اساسی عراق انتخاب و معرفی جانشین عادل عبدالمهدی باید ظرف ۱۵ روز پس از استعفای او صورت می گرفت اما این روند به دلیل عدم توافق گروه های سیاسی دو ماه طول کشید.

معرفی محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید نتیجه توافق شکننده ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف فتح، به رهبری هادی عامری است.

محمد توفیق علاوی در صورت تائید پارلمان در اولین گام با چالش معرفی کابینه خود روبرو خواهد شد. ادامه اعتراض ها در داخل عراق و همچنین تداوم تنش ها بین ایران و آمریکا می تواند از دیگر چالش های پیش روی محمد توفیق علاوی باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرماندار پیشین نجف، نخست‌وزیر تازهٔ عراق شد

هزاران عراقی خواهان خروج آمریکا از این کشور شدند

درگیری‌ها بین کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها در کرکوک عراق ۳ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت