استیضاح ترامپ؛ شاهد جدید پذیرفته نشد، رأی نهایی چهارشنبه صادر می‌شود

تجمع معترضانی که استیضاح ترامپ را «دادگاه قلابی» می‌خوانند در برابر ساختمان کنگره، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰
تجمع معترضانی که استیضاح ترامپ را «دادگاه قلابی» می‌خوانند در برابر ساختمان کنگره، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ Copyright عکس از ای پیJulio Cortez
Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«من شاهد دیگری نیاز ندارم چون فکر می‌کنم ثابت شده که رئيس جمهوری، اعمالی را که به انجام آنها متهم شده، مرتکب شده است. اما اینها به سطح انجام استیضاح نمی‌رسد.»

آگهی

سنای آمریکا احضار شاهد تازه به فرآیند استیضاح دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری این کشور را رد کرد.

نمایندگان سنا،‌ پس از یک شبانه‌روز پُرتنش و در جریان یک‌ رأی‌گیری سریع، با ۵۱ رأی مخالف (جمهوری‌خواهان) در برابر ۴۹ رأی موافق (دموکرات‌ها و دو جمهوری‌خواه) نپذیرفت که فرد دیگری برای شهادت دادن در دادگاه استیضاح دونالد ترامپ حاضر شود.

حرف اساسی مخالفان این بود که حتی اگر دونالد ترامپ در مورد اتهامات واقعا مقصر باشد این اتهامات در حد استیضاح رئیس‌جمهور نیستند،‌ آنهم در سالی که بناست در آن انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی برگزار شود.

لامار آلکساندر، سناتور تنسی گفت:‌ «من شاهد دیگری نیاز ندارم چون فکر می‌کنم ثابت شده که رئيس جمهوری اعمالی را که به انجام آنها متهم شده، مرتکب شده است. اما اینها در سطح انجام استیضاح نیست.»

یک شب فاصله میان رأی نهایی استیضاح و سخنرانی سالانه رئیس جمهور

سنای آمریکا پس از رأی‌گیری دربارهٔ احضار شاهدی تازه بلافاصله به سمت تعیین روز صدور رأی نهایی رفت. این در حالی است که ترامپ تقریبا مطمئن است که آرای موافق برای محکومیت و برکناری وی بسیار کمتر از حد لازم یعنی ۶۷ رأی در سناست.

از سوی دیگر دونالد ترامپ بناست یک روز پیش از اعلام رأی نهایی دربارهٔ استیضاحش،‌ شامگاه سه‌شنبه سخنرانی معروف سالانهٔ ریاست جمهوری را در مجلس نمایندگان این کشور انجام دهد.

اریک اولند، مشاور کاخ سفید در این‌باره گفت:‌ «مایهٔ خوشحالی است که سنا زمان اعلام تبرئهٔ او( ترامپ) را به‌سرعت اعلام کرد. اما معتقدیم این زمان‌بندی بر توان وی در ارائه یک سخنرانی سالانهٔ با اعتمادبه‌نفس تأثیری بگذارد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است

مردی که مقابل دادگاه محاکمه ترامپ خودسوزی کرده بود جان باخت