فیلم ایرانی یلدا جایزهٔ هئیت داوران جشنوارهٔ ساندنس را برد

تصویری از فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی
تصویری از فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی Copyright عکس از تیزر تبلیغاتی فیلمNickakhlagh, Mojtaba
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این فیلم پدرسالاری، کشمکش طبقاتی و میل وسواس‌گونه به‌ رسانه‌ را در ایران کنونی به نمایش می‌گذارد.»

آگهی

فیلم یلدا ساختهٔ مسعود بخشی توانست جایزهٔ بزرگ هئیت داوران جشنوارهٔ ساندس را در رشتهٔ «سینمای درماتیک جهان» از آن خود کند.

یلدا داستان زن جوانی به نام مریم را روایت می‌کند که به جرم قتل شوهرش ناصر به قصاص نفس محکوم شده است. مریم با امید جلب رضایت خانوادهٔ مقتول،‌ در یک برنامهٔ زندهٔ تلویزیونی با دختر ناصر روبه‌رو می‌‌شود، اما با یاد آوری گذشته هر دو زن جوان در می‌یابند که بخشش برایشان چندان آسان نیست.

مسعود بخشی که خود نیز فیلمنامهٔ کار را نوشته، کارگردانی را نخستین بار ده سال پیش با مستند طنزآلود و موزیکال «تهران انار ندارد» تجربه کرد.

دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۲ نخستین ساختهٔ سینمایی بلند او با نام «یک خانوادهٔ محترم» در بخش افق‌های تازهٔ جشنوارهٔ کن مورد توجه قرار گرفت.

عکس از تیزر تبلیغاتی فیلم
یلداعکس از تیزر تبلیغاتی فیلم

از پدرسالاری ایرانی تا عشق به رسانه؛ نگاه منتقدان آمریکایی به یلدا

اندرو سالازر، در گیکز آو کالر دربارهٔ یلدا می‌نویسد: «پنجره‌ای که با صداقتی بی‌رحمانه نشان می‌دهد روزِ یک زن ایرانی چطور می‌تواند باشد. از تماشای فیلم نباید گذشت.»

تامریس لافلی، منتقد ورایتی در یادداشتی مفصل دربارهٔ ساختهٔ مسعود بخشی می‌گوید: «فیلم بخشی پدرسالاری، کشمکش طبقاتی و میل وسواس‌گونه به‌ رسانه‌ را در ایران کنونی به نمایش می‌گذارد.» او پس از ستایش از کارگردانی و بازیهای‌ فیلم در انتها می‌‌نویسد:‌ «کاش فیلمساز می‌توانست در مضامین جنسیت‌محوری و نظام قضایی (در ایران) عمیقتر درنگ کند» و می‌‌افزاید: «با آنکه با تماشای یلدا،‌ پیچیدگی‌های جامعهٔ سنتی کارگردان را به‌کمال درک می‌کنیم،‌ کارمان به جایی می‌رسد که آرزوی اثری را می‌کنیم منتقدانه‌تر.»

با این حال، آلن هانتر، منتقد اسکرین دیلی همین نکته را به شکلی دیگر می‌بیند و می‌نویسد: «روایت پرجنب‌وجوش اما سطحی فیلم آنقدر حرف دارد که به ما بفهماند هر دو زن از بسیاری جهات قربانی جامعه‌ای هستند که قدرت اصلی آن را مردان در دست دارند.»

و اندرو باندی منتقد وبسایت پلی‌لیست می‌گوید: «یلدا ضرباهنگ دراماتیک را دارد اما سخت به احساسات‌گرایی متمایل می‌شود.» او همچنین نقش‌آفرینی صدف اصغری را بازی «قطعا فوق‌العاده» می‌داند که می‌تواند «اشک سنگ‌دل‌ترین آدمها را هم دربیاورد.»

تصویر از تیزر تبلیغاتی فیلم
یلداتصویر از تیزر تبلیغاتی فیلم
عکس از ای پی
جشنوارهٔ فیلم ساندنس، در ماه ژانویه و در شهر پارک‌سیتی ایالت یوتا برگزار می‌شودعکس از ای پی

جشنوارهٔ ساندنس، کانونی برای فیلمسازان مستقل

جشنوارهٔ ساندنس امسال رکورهای بسیاری از دوره‌های پیش خود را شکست از تنوع آثار ارائه شده تا فروش فیلم‌ها به شرکت‌های پخش و توزیع.

شماری از شرکت‌های بزرگ تهیه‌کنندهٔ فیلم نظیر سونی، سرچ‌لایت، نئون و هولو در حاشیهٔ این جشنواره حق پخش فیلم‌هایی را خریدند.

جشنوارهٔ فیلم ساندنس، بزرگترین جشنوارهٔ فیلم‌های مستقل در آمریکا به‌شمار می‌آید،‌ نخستین بار در سال ۱۹۷۸ سالت‌لیک سیتی،‌ مرکز ایالت یوتا برگزار شد.

این جشنواره با ریاست رابرت ردفورد، ستارهٔ سالهای گذشته هالیوود و با هدف حمایت از فیلم‌های کم‌هزینه و مستقل راه‌اندازی شد و بسیار از آثار کارگردانان نامی سینمای آمریکا نظیر کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت، برای نخستین‌بار در این جشنواره به نمایش درآمد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اکران فیلم «مامور مخفی» در سینماهای اروپا؛ جاسوس اسرائیلی به تهران می‌رود

از فیلم‌آبگوشتی تا سینمای معناگرا؛ بازخوانی مضامین فیلم ایرانی در چهار دهه

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید