آخرین تلاش‌های ایران و اروپا برای نجات برجام؛ بورل در تهران با ظریف دیدار کرد

دیدار جوزپ بورل با جواد ظریف
دیدار جوزپ بورل با جواد ظریف Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جوزپ بورل در این سفر همچنین قرار است پس از گفتگو با محمد جواد ظریف با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار و گفتگو کند.

آگهی

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده روز دوشنبه ۱۴ بهمن (۳ فوریه) با محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. 

محور اصلی این سفر به گفته دفتر رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا تلاش برای کاستن از بحران‌های بین المللی ناشی از تنش‌های جاری در روابط تهران و واشنگتن و نیز مشکلات به وجود آمده پیرامون مسئله هسته‌‌ای ایران عنوان شده است.

آقای بورل که برای نخستین بار به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده است که تهران یکی از بحرانی‌ترین دوران خود را در سیاست خارجی و روابط بین المللی طی می‌کند.

ایران که ابتدای ماه ‌‌‌‌‌ژانویه برای دومین بار پس از هفت ماه تنش مداوم با آمریکا در منطقه تا آستانه یک جنگ تمام عیار با ایالات متحده پیش رفت بواسطه کاهش تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته‌ای وین در روابط با طرف‌های اروپایی برجام نیز به مشکل برخورده است.

سفر جوزپ بورل به ایران همچنین در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر به گلایه‌های جدی کشورش به اروپا در خصوص عدم پایبندی به تعهدات مطرح در چارچوب برجام اشاره کرده و اعلام کرده بود که گفتگوهای آقای ظریف و بورل بسیار جدی و صریح خواهد بود.

منابع مطلع در وزارت امور خارجه ایران پیش از این گفته بودند که تحولات مربوط به توافق هسته‌ای محور اصلی گفتگو‌ها میان آقای بورل و مقامات ایرانی را تشکیل می دهد و طرفین علاوه بر این در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین المللی نیز با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری با اشاره به گفتگوهای آقای بورل در تهران تصریح کرده بود: «احتمالا امروز در مورد یکسری جزییات در مورد تعهدات اروپایی‌ها در برابر برجام با ایشان گفت‌وگو شود، چرا که اتحادیه اروپا علاوه بر نقش هماهنگ‌کننده خود یک طرف برجام است. امیدواریم که در جریان رایزنی‌های امروز که پیش‌بینی می‌کنیم صریح خواهد بود به جمع‌بندی‌های خوبی برسیم.»

AP
دیدار حوزپ بورل و هیئت همراه با محمد جواد ظریف در تهرانAP

سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود که محمد جواد ظریف در نامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای برای جوزپ بورل ضمن گلایه از رویکرد منفعلانه اروپا در قبال امتیاز‌های تجاری وعده داده و عمل نشده به ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اقدام طرف‌های اروپایی در فعال کردن مکانیزم ماشه را از سوی اروپا زیر سوال برده است.

گفته می‌شود که ایران در این نامه چهارده صفحه‌ای همچنین «ابتکاراتی از دل برجام» به اروپایی‌ها پیشنهاد کرده و وزیر امور خارجه ایران در همین چارچوب گفتگوهای صریحی را با جوزپ بورل در سفر دو هفته پیش خود به هند انجام داده است.

جوزپ بورل در این سفر همچنین قرار است پس از گفتگو با محمد جواد ظریف با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار و گفتگو کند.

مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا که تحلیل گران موضع وی را نسبت به ایران معتدل و حتی در مواردی نزدیک توصیف کرده اند یک ماه پس از تصدی این سمت در گفتگو با یک روزنامه اسپانیایی ضمن تاکید بر زنده نگاه داشتن برجام از تهران خواسته بود از هر گونه اقدامی که منجر به از بین رفتن این توافق بین المللی شود، خودداری کند.

این همان چیزی است که دفتر آقای بورل پیش از سفر وی به تهران نیز در بیانیه‌ای بر آن تاکید کرده بود. در این بیانیه همچنین تصریح شده بود که ماموریت دیپلماتیک آقای بورل به تهران با هدف «کاستن از تنش‌ها و تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران کنونی» صورت می‌گیرد.

جوزپ بورل همچنین روز بیست و چهارم ژانویه گفته بود که طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای وین قرار است نشستی آشتی جویانه را ماه فوریه برای حفظ این پیمان بین المللی برگزار کنند.

ایران در واکنش به آنچه بی تفاوتی اروپا در قبال تعهدات تجاری وعده داده شده در چارچوب برجام خوانده می شود تاکنون پنج گام در مسیر خروج از این توافقنامه برداشته و تهدید کرده است که اگر تعاملات با جوزپ بورل نیز به نتیجه نرسد گام ششم را برخواهد داشت.

به یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف در مسکو: اروپایی‌ها نتوانسته‌اند مقابل آمریکا سیاست مستقلی را دنبال کنند

هلگا اشمیت: تدارکات برگزاری کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران آغاز شد

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند