پاسخ ایران به تقاضای آزادی دو تبعهٔ فرانسه: اقدامی مداخله‌جویانه است

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه برای چندمین بار به زندانی شدن فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال در ایران اشاره کرد و بازداشت‌ آنان را «تحمل‌ناپذیر» نامید.

آگهی

وزارت خارجهٔ ایران اقدام فرانسه در فراخواندن سفیر ایران و نیز صدور بیانیه‌ در رابطه دو تبعهٔ فرانسویِ زندانی در ایران را «فاقد مبنای حقوقی» خواند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه برای چندمین بار به زندانی شدن فریبا عادلخواه و رولان مارشال در ایران اشاره کرد و بازداشت‌ آنان را «تحمل‌ناپذیر» نامید.

عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفت: «بیانیهٔ (پیشین) وزارت خارجه فرانسه در خصوص یک تبعهٔ ایرانی اقدامی مداخله‌جویانه بوده و درخواست فرانسه را فاقد مبنای حقوقی می‌دانیم.» وی افزود:‌ «فرد مورد نظر (فریبا عادلخواه) تبعهٔ ایران است و به اتهام ارتکاب اعمال جاسوسی بازداشت شده است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران همچنین دربارهٔ رولان مارشال، فرانسوی دیگری که ایران وی را بازداشت کرده گفت: «اتهام او اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است،‌ و وی تا کنون چند بار دسترسی کنسولی داشته است و کیلش از اتهاماتش مطلع است.»

عباس موسوی همچنین گفت که «فضاسازی‌ها» نمی‌تواند «به‌خصوص در رابطه با اتهامات امنیتی» مانع رسیدگی به چنین پرونده‌هایی شود.

گروگان‌های ترامپ و تقاضای قطع رابطهٔ دانشگاهی با ایران

عکس از ای اف پی
فریبا عادلخواه،‌ مردم‌شناس و پژوهشگر ایرانی فرانسویعکس از ای اف پی

چندی پیش کمیته‌ای از دانشگاهیان فرانسه که شماری از همکاران این دو پژوهشگر نیز در میان آنان هستند،‌ با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از این دو استاد دانشگاه خواستار قطع رابطهٔ دانشگاهی فرانسه با ایران شدند.

ژلان فرانسوا بایار، عضو کمیتهٔ حمایت از فریبا عادلخواه و رولان مارشال، روز گذشته در مصاحبه‌ای با رادیو بین‌المللی فرانسه در این‌باره گفت که احتمال دارد ایران همزمان با سالگرد انقلاب گام مثبتی در این زمینه بردارد.

به عقیدهٔ این استاد دانشگاه، شدت گرفتن این‌گونه رفتارهای حکومت ایران رابطهٔ مستقیمی با بحران ناشی از خروج آمریکا از برجام دارد. وی افزود: «راستش را بخواهید، این دو همکار ما گروگان دونالد ترامپ هستند.»

پیش از این نیز بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس ۲۷ دسامبر برای ادای توضیحات دربارهٔ سرنوشت فریبا عادلخواه و رولان مارشال به وزارت خارجهٔ فرانسه احضار شده بود.

فریبا عادلخواه، مردم‌شناس و پژوهشگر ایرانی-فرانسوی از روز پنجم ژوئن سالا ۲۰۱۹ در ایران بازداشت شده و از ۳۸ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

رولان مارشال، جامعه‌شناس فرانسوی و همکار خانم عادلخواه، که در زندان به سر می‌برد نیز همچون وی استاد دانشگاه علوم سیاسی پاریس است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب غذای فریبا عادلخواه؛ هشدار کمیته فرانسوی حمایت از این پژوهشگر

درخواست فرانسه از ایران: به فریبا عادلخواه دسترسی کنسولی داشته باشیم

دو خبرنگار زن که درباره جان باختن مهسا امینی گزارش نوشتند بعد از ۴۰۰ روز زندان آزاد شدند