وزارت خارجه ایران: موضع ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل موضع کل نظام بود

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه Copyright AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه وزارت متبوعش تنها اجرا کننده ابلاغ‌های مقامات عالی نظام است امکان از سرگیری مذاکره تهران و واشنگتن در قالب گروه ۱+۵ را تحت شرایطی تایید کرد.

آگهی

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه وزارت متبوعش تنها اجرا کننده ابلاغ‌های مقامات عالی نظام است امکان از سرگیری مذاکره تهران و واشنگتن در قالب گروه ۱+۵ را تحت شرایطی تایید کرد.

وی امروز دوشنبه ۳ فوریه (۱۴ بهمن) در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌ها به گفت‌وگوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با مجله اشپیگل تاکید کرد که دو صدایی در سیاست خارجی ایران جایی ندارد و موضع این وزارتخانه، موضع کل نظام است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه موضع آقای ظریف حرف تازه ای نبوده تصریح کرد که اگر آمریکایی‌ها به شرایط پیش از ۲۰۱۷ برگردند و خسارات ایران را جبران و در واقع «توبه» کنند می‌توانند در میز مذاکره ۱+ ۵ گوشه‌ای بنشینند و وارد معادله شوند.

محمد جواد ظریف، ۲۵ ژانویه در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه که آیا مذاکر با آمریکا پس از ترور قاسم سلیمانی منتفی شده است، جواب منفی داد و گفت که این احتمال را منتفی نمی‌داند که افراد روش خود را تغییر دهند و واقعیت را بپذیرند.

وی تاکید کرده بود که دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ظریف تصریح کرده بود که ایران هنوز بر سر میز مذاکره است.

این گفت‌وگو واکنش‌های برخی از تندروها در داخل ایران را در پی داشت به‌طوریکه تعدادی از مخالفان مذاکره با آمریکا پس از انتشار این گفت‌وگو اقدام به تجمع اعتراضی مقابل وزارت خارجه ایران کردند و با در دست داشتن پرچم‌های سرخ و عکس‌های علی خامنه و قاسم سلیمانی نسبت به این موضع ظریف واکنش نشان دادند.

آقای ظریف مجری تصمیماتی است که در ساختار تصمیم گیری جمهوری اسلامی گرفته می‌شود. حرف ایشان حرف نظام است
عباس موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست امروز خود تاکید کرد: «آقای ظریف مجری تصمیماتی است که در ساختار تصمیم گیری جمهوری اسلامی گرفته می‌شود. حرف ایشان حرف نظام است.»

وی تاکید کرد: « همیشه حرف ما این است که هیچ گونه مذاکره دوجانبه با آمریکا ندارد و نخواهد داشت و همیشه بر این تاکید کردیم که آمریکایی‌ها به شرایط قبل از ۲۰۱۷ بازگردند و تحریم‌هایی که با خروجشان از برجام اعمال کردند، برگردانند و به میز۱+۵ برگردند. این حرف جدیدی نیست.»

عباس موسوی: اگر کارشکنی نشود ظریف در نشست مونیخ شرکت می‌کند

وی درباره شرکت وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ که هفته آینده برگزار می‌شود، گفت: «ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و سخنرانی می‌کند اگر مانند دفعه قبل در داووس سوئیس، کارشکنی انجام نشود.»

سوال دیگر در این نشست خبری درباره کانال بشردوستانه سوئیس بود که سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که چیزی به‌نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسند. 

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران روز یکشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن) از عملیاتی شدن سازوکار مالی سوییس در ۲ تا ۳ هفته آینده خبر داده و گفته بود: «در پی انجام اولین معامله آزمایشی موفق در قالب این ساز و کار، ۱۸۰ هزار بسته از اقلام دارویی مورد نیاز بیماران پیوند اعضا امروز(یکشنبه) وارد تهران شد.»

دارو و غذا تحریم نبوده است که کانالی برای آن ایجاد کرده و سروصدا برایش ایجاد کنند. از نظر ما این اهمیتی ندارد
عباس موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران: کانال بشردوستانه را به رسمیت نمی‌شناسیم

اما موسوی درباره کانال بشردوستانه سوییس گفت: «ما چیزی به نام کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. دارو و غذا تحریم نبوده است که کانالی برای آن ایجاد کرده و سروصدا برایش ایجاد کنند. از نظر ما این اهمیتی ندارد ولی از همه تلاش‌ها برای کاهش فشار استقبال کرده و آن را مفید می‌دانیم.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این داروها با پول این ملت وارد کشور شده است، اظهار داشت: «این داروها باید یک سال و نیم قبل وارد کشور می‌شد که آمریکایی‌ها مانع شدند و کارشکنی کردند. شرکت سوئیسی هم پول آن را می‌گیرد. توقعات ما بیش از اینها است. تعهدات آنها هم صدها برابر این جور مسائل است.»

«سفرهای یوسف بن علوی عادی است»

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفرهای پی در پی یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به تهران که در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، تصریح کرد: «اگر قرار بود اتفاق ویژه‌ای در پس این سفرها انجام شود، علنی نمی‌شد. این سفرها، روتین است. با چند کشور توافق کرده‌ایم هر گاه احساس کردیم درخصوص موضوعی دوجانبه یا منطقه‌ای نیازمند رایزنی هستیم در زمان کوتاهی به کشورهای یکدیگر سفر کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگویان وزارت امور خارجه ایران بعد از انقلاب؛ آیا سخنگو با تغییر دولت عوض می‌شود؟

جوزپ بورل: بازه زمانی سازوکار حل اختلاف برجام تمدید شد

ایران:‌ هدف تحریم‌های جدید آمریکا ممانعت از ورود مواد غذایی و دارو است