پیام عربستان به ایران برای صدور ویزا؛ تهران: در نشست جده شرکت نمی‌کنیم

پرچم برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی
پرچم برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالیکه روز گذشته اعلام شد عربستان برای شرکت هیات ایرانی در نشست جده ویزا صادر نکرده است اما امروز دوشنبه ۳ فوریه (۱۴ بهمن) سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که حوالی نیمه شب به این وزارتخانه پیام داده‌اند که ویزای هیات ایرانی می‌تواند صادر شود.

آگهی

درحالیکه روز گذشته اعلام شد عربستان برای شرکت هیات ایرانی در نشست جده ویزا صادر نکرده است اما امروز دوشنبه ۳ فوریه (۱۴ بهمن) سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که حوالی نیمه شب به این وزارتخانه پیام داده‌اند که ویزای هیات ایرانی می‌تواند صادر شود. با این حال تهران تاکید کرد که هیچ امکانی برای حضور هیات ایرانی در جلسه جده وجود ندارد.

نشست سازمان همکاری اسلامی در سطح وزیران خارجه امروز در مقر دبیرخانه این سازمان در جده برگزار می‌شود و قرار است که طرح اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای صلح خاورمیانه بررسی شود.

وزرات خارجه ایران روز گذشته پس از آنکه برای هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری، معاون این وزارتخانه ویزا صادر نشد در بیانیه‌ای با لحن تندی اعلام کرد که با این اقدام «شایستگی عربستان برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است.» تهران تاکید کرد که با ارسال یادداشتی اعتراض رسمی خود را به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی‌ ارسال کرده است. 

وزارت خارجه ایران می‌گوید که «دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از جمهوری اسلامی نیز به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان به منظور شرکت در نشست جده دعوت کرده بود.»

با این حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز در توئیتی گفت: «پیرو کارشکنی دولت سعودی برای شرکت هیات ایرانی در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در جده و واکنش ایران، حوالی نیمه شب گذشته پیام دادند که ویزای هیات ایرانی می تواند صادر شود که عملا هیچ امکانی برای حضور هیات ایرانی در جلسه صبح امروز در جده وجود نداشت.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه گذشته، ۲۸ ژانویه، از طرح صلح برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.

اعلام جزئیات این طرح با استقبال اسرائیلی‌ها روبرو شد اما خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت. ترامپ طرح صلح خود را کامل‌ترین طرحی توصیف کرده که تاکنون ارائه شده است. وی معتقد است که این طرح بر مبنای راه حل «برد-برد» برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها استوار است و همچنین راه حل تشکیل دو کشور را مورد تایید قرار می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توصیه ترکی فیصل به ایران: به شریکی سازنده در منطقه تبدیل شوید

فلسطین در معامله قرن؛ موافقان و مخالفان طرح ترامپ کیستند؟

طرح امانت‌سپاری منشور کوروش به اسرائیل؛ ایران پیگیری حقوقی می‌کند