از هر شش پناهجو در آلمان یک نفر بی‌سواد است

پناهجویان
پناهجویان Copyright آلمان
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اداره مهاجرت آلمان می گوید بی سوادی بخشی از پناهجویان کاریابی و ورود این افراد به جامعه آلمانی را با مشکل روبرومی کند.

آگهی

حدود ۱۷ درصد از افراد شرکت کننده در دوره های آموزشی «ادغام در جامعه» در آلمان کاملا بی سواد هستند.

رئیس اداره مهاجرت آلمان می گوید اغلب آنها پناهجو هستند. هانس اکهارد سامر، رئیس دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگی در آلمان، در مصاحبه با روزنامه منطقه ای «راینیسکه پست» گفته است که از هر شش شرکت کننده در یک دوره آموزشی برای ادغام و ترکیب شدن در جامعه آلمان یک نفر سواد خواندن و نوشتن ندارد. به همین دلیل این عده مشکلات عدیده ای برای ورود به بازار کار آلمان خواهند داشت.

البته هانس اکهارد سامر می گوید برخی از این افراد بی سواد در پایان دوره مانند دیگر اعضا موفق به اخذ مدارک و دیپلم های لازم می شوند که این یک دستاورد بزرگ است. با این حال نیمی از پناهجویان دوره را بدون موفقیت به پایان می رسانند. عدم شناخت زبان آلمانی بزرگترین معضل برای پناهجویانی است که برای معاش روزمره نیاز به کار دارند. در حال حاضر ۴۵۰ هزار پناهجوی جویای کار در آلمان ثبت نام کرده اند.

رئیس اداره مهاجرت آلمان می گوید به همین واسطه کارفرمایان ترجیح می دهند مهاجرانی از کشورهای اروپایی استخدام کنند که هم روند ادغام آنها سریعتر پیش می رود و هم سدهای قانونی کمتری برای استخدام آنها وجود دارد. هانس اکهارد سامر می گوید دولت کنونی آلمان باید استراتژی خود را برای یافتن کارگران در اروپا متمرکز کند.

وی گفت باید نسبت به این واقعیت آگاه بود که در بین کسانی که به عنوان پناهنده به آلمان می آیند تعداد معدودی کارگر ماهر هستند.

دورهای ادغام در جامعه آلمان، کلاس های آموزش زبان و یادگیری فرهنگ و تاریخ این کشور است. اما کلاس های آموزش زبان بخش اصلی را تشکیل می دهند.

کلاس های ادغام شامل ۶۰۰ ساعت یادگیری زبان هستند و پس از اتمام این دوره افراد می توانند با نمره بی ۱ فارغ التحصیل می شوند. اکثر خارجی های که به آلمان می آیند موظفند در این کلاس ها شرکت کنند مگر اینکه قبلا با زبان آلمانی آشنا شده باشند.

در واقع پناهجویان ناگزیر برای اتمام روند پناهندگی و دریافت پاسخ مثبت اداره مهاجرت باید این دوره ها را طی کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادربزرگ ۸۷ ساله مصری خواندن و نوشتن می‌آموزد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

در آلمان تغییر هویت و تغییر جنسیت آسان شد؛ نگرانی محافظه‌کاران از عواقب تصویب قانون جدید