«من ویروس نیستم»: واکنش شهروندان آسیایی‌تبار فرانسه به نژادپرستی در پی شیوع کرونا ویروس

«من ویروس نیستم»: واکنش شهروندان آسیایی‌تبار فرانسه به نژادپرستی در پی شیوع کرونا ویروس
Copyright 
Copyright 
نگارش از Ryan Thompsonیورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اینکه ما [آسیایی‌ها] شبیه هم هستم، به این معنی نیست که همه ما از یک کشور می‌آییم و همه ما [به ویروس کرونا] مبتلا هستیم.»

آگهی

شیوع ویروس مرگبار جدید کرونا به احساسات «نژادپرستانه» ضد چینی یا شاید ضد آسیایی در فرانسه دامن زده است. در روزهای گذشته عکس و ویدیوهای بسیاری در شبکه‌های اجتماعی درباره رفتارهای ناشایست با این اقلیت نژادی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه منتشر شده است.  

یک شهروند فرانسوی آسیایی‌تبار در باره تجربه خود به یورونیوز می‌گوید: «وقتی در یک مکان عمومی مثل اتوبوس هستم. واکنش مردم را می‌بینم. می‌بینم که سعی می‌کنند از من دور شوند یا حتی در صورتشان می‌بینم که از همراهی با من نارحتند. آن‌ها را محکوم نمی‌کنم. می‌فهممشان. ولی اینکه ما [آسیایی‌ها] شبیه هم هستم، به این معنی نیست که همه ما از یک کشور می‌آییم و همه ما [به ویروس کرونا] مبتلا هستیم.»

در پاریس که شمار بسیاری مهاجر آسیایی دارد، یک داروساز درباره تجربه خود می‌گوید: «یک مرتبه خانمی به داروخانه ما آمد. من سرفه کردم او گفت: بعدا برمی‌گردم و از آنجا بیرون رفت.»

ماجرای نگرانی از شیوع ویروس کرونای جدید در پاریس تاثیر منفی خود را بر کسب و کار رستوران‌های آسیایی هم گذاشته است. یکی از کارکنان یک رستوران ویتنامی می‌گوید: «اینجا همیشه سر ظهر تا ساعت ۳ بعد از ظهر پر مشتری بود. اما الان هیچکس نیست.»

شمار بسیاری از شهروندان فرانسوی هم نگرانی و حتی خجالت خود را از وضعیت برخورد با شهروندان آسیایی‌تبار این کشور در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند. #من‌یک‌ویروس‌نیستم/#je ne suis pas un vi-RUS یکی از هشتگ‌های داغ شبکه‌های اجتماعی فرانسه است.

اما برای نهادهای شهروندان آسیایی‌تبار فرانسه، رویکرد امروز جامعه کوه یخ راسیسم (نژادپرستی) در این کشور است. سوک لام از موسسه جوانان چینی فرانسه می‌گوید: «نژادپرستی که در هفته‌های اخیر دیدیم، همیشه در فرانسه وجود داشته است. ویروس کرونا فقط بهانه‌ای برای تایید پیشداوری‌های است که همیشه بوده و در گذر زمان تغییر شکل می‌دهد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پراتو؛ شهری در ایتالیا که به لطف اقلیت چینی از موج مرگ‌بار کرونا در امان ماند

ویروس کرونا؛ ۵ مورد جدید ابتلا در فرانسه مشاهده شد

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد