وزیر خارجهٔ کانادا به ظریف: جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهید

وزیر خارجهٔ کانادا به ظریف: جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را تحویل دهید
Copyright A P
Copyright A P
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزینهٔ مطلوب گروه هماهنگی بین‌المللی دربارهٔ این رویداد «ارسال جعبه‌های سیاه به فرانسه» است؛ یعنی کشوری که «امکان فنی تحلیل داده‌ها» را دارد.

آگهی

فرانسوا فیلیپ شامپانی،‌ وزیر خارجهٔ کانادا روز چهارشنبه از محمد جواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود خواست که جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ایران را برای بررسی به فرانسه تحویل دهد.

بنا بر بیانیهٔ وزارت خارجهٔ کانادا، آقای شامپانی تأکید کرده است که ضروریست ایران ترتیبی دهد تا «استخراج و تحلیل داده‌های جعبه‌ٔ سیاه بی‌درنگ» انجام شود.

آقای شامپانی همچنین اعلام کرده است که گزینهٔ مطلوب گروه هماهنگی بین‌المللی دربارهٔ این رویداد «ارسال جعبهٔ سیاه به فرانسه» است؛ کشوری که «امکان فنی تحلیل داده‌های این جعبه‌ها» را دارد.

بر اساس این بیانیه، آقای شامپانی در همان روز با ایکائو،‌ سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی نیز تماس گرفته است تا در این زمینه بر ایران فشار بیاورند.

در واکنش، سخنگوی ایکائو روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «رئیس هیأت مدیره ما با ارسال نامه‌ای به رئيس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، وظایف و تعهدات او را به وی یادآوری خواهد کرد.»

پیش از این نیز کانادا بارها از مقامات ایرانی خواسته بود تا جعبه‌های سیاه را به اوکراین یا فرانسه تحویل دهند.

گروه هماهنگی بین‌المللی دربارهٔ سانحهٔ ساقط شدن پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین، شامل کشورهایی می‌شود که شهروندانشان در این پرواز جان باختند یعنی کانادا،‌ بریتانیا،‌ اوکراین، سوئد و افغانستان.

امتناع ایران از تحویل دادن جعبه‌ٔ سیاه این هواپیما به کشور ثالث، بدبینی دیگر کشورها به مقامات ایرانی را دو چندان کرده است.

اصرارهای بین‌المللی برای تحویل جعبه‌های سیاه درحالی است که تحقیقات این کشورها دربارهٔ این سانحه، به تنش‌های دیپلماتیک میان تهران و دیگر اعضای این گروه دامن زده است. بطور مثال ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین در پی انتشار فایل صوتی تازه‌ای از گفتگوی خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه تهران در شب حادثه، اعلام کرد که «طرف ایرانی از اول می‌دانست که هواپیما با موشک ساقط شده است.»

درحالی که دولت ایران پیش از این به تمامی طرف‌های این حادثه قول تحقیقات جامع و شفاف را در این زمینه داده بود، روز ۲۰ ژانویه تأیید شد که نه یک موشک بلکه دو موشک به این هواپیما اصابت کرده است.

وزیر خارجه کانادا همچنین روز گذشته پس از گفتگوی تلفنی با همتایان خود در بریتانیا، افغانستان، سوئد و اوکراین، در پیامی توییتری نوشت از رفتار ایران «نگران» است.

آن لیند،‌ وزیر خارجهٔ سوئد نیز روز سه‌شنبه با اشاره به همین موضوع در توییتر خود، خواستار آن شد که ایران «شفافیت» داشته باشد و «بگذارد قربانیان این پرواز عدالت را مطالبه کنند.»

هواپیمای بوئينگ پرواز ۷۵۲ تهران به کی‌یف، سحرگاه ۸ ژانویه در تهران هدف اصابت موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد. تمامی ۱۷۶ سرنشین این پرواز در این حادثه جان باختند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری: دو موشک به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است

دولت فدرال کانادا متعهد به اجرای «برنامه تغذیه ملی» در مدارس سراسر کشور شد

دانشجویی در اوتاوای کانادا مادر و فرزندانش را با چاقو به قتل رساند