اولین گام بریتانیا پس از برکسیت؛ تفاهم اولیه تجارت آزاد با استرالیا

اولین گام بریتانیا پس از برکسیت؛ تفاهم اولیه تجارت آزاد با استرالیا
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بریتانیا تلاش‌های عملی خود را برای دستیابی به قراردادهای تجارت آزاد با قدرت‌های جهان از استرالیا آغاز کرد، اقدامی که امید می‌رود مانع از تزلزل اقتصادی این کشور در دوره پس از برکسیت شود.

آگهی

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در جریان نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز اجرای برکسیت، روز پنج‌شنبه با هدف تمهید مقدمات عقد قرارداد تجارت آزاد با استرالیا، وارد کانبرا پایتخت این کشور شد.

آقای راب پس از دیدار با مرایز پِین، همتای استرالیایی خود از عزم دو کشور برای امضاء فوری قرارداد بی‌سابقه تجارت آزاد خبر داد و گفت که دو طرف متعهد شده‌اند تا برای شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تجاری جدید، با یکدیگر در شبه قاره هند نیز همکاری کنند.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به استرالیا اطمینان داد که تصمیم هفته جاری لندن برای محدود‌سازی فعالیت شرکت چینی هوآوی در شبکه ارتباطات سیار این کشور، مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و امنیتی استرالیا و بریتانیا نخواهد بود.

کانبرا نیز پیشنهاد لندن برای همکاری آژانس‌های فضایی دو کشور را پذیرفت که به موجب آن وضوح تصویربرداری ماهواره‌ای استرالیا افزایش می‌یابد؛ امری که موجب واکنش سریع‌تر به آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر در استرالیا که از ماه سپتامبر گذشته به وقوع پیوسته، حداقل ۳۳ نفر کشته شده‌اند و نزدیک به ۳ هزار منزل مسکونی نیز در آتش سوخته‌اند.

آقای راب مقصدهای بعدی دور تازۀ سفرهای خارجی خود را ژاپن، مالزی و سنگاپور اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که قراردادهای تجاری جدید بریتانیا با قدرت‌های اقتصادی جهان هر چه سریع‌تر نهایی شود. پیش‌تر آمریکا نیز برای امضاء قرارداد تجارت آزاد با بریتانیا پیشقدم شده بود.

بریتانیا پس از آغاز اجرای برکسیت، تا ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی فرصت دارد تا بر سر جزئیات دقیق روابط تجاری با اتحادیه اروپا به نتیجه برسد. طی این دوره زمانی که از آن با عنوان دوره انتقالی یاد می‌شود، بریتانیا همچنان عضو بازار مشترک تجاری اروپا است. این کشور در تلاش است تا طی همین دوره انتقالی، روابط تجاری خود با سایر کشورهای جهان را نیز مورد بازبینی قرار دهد.

اقتصاد بریتانیا از ابتدای فوریه که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به طور رسمی کلید خورد، تحت تاثیر نگرانی از آینده روابط تجاری این کشور با قدرت‌های اقتصادی جهان، شاهد افت ارزش پوند بوده است، به طوری که ارزش برابری پوند در برابر دلار آمریکا طی ۵ روز گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

دولت بوریس جانسون امیدوار است که با عقد قراردادهای جدید تجارت آزاد، مانع از بروز پس لرزه‌های اقتصادی برکسیت شوند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا با نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین توافق‌نامه تجاری پسابرکسیت امضا کرد

فایننشال تایمز: بریتانیا فعلا از تحقق وعده ترامپ برای تجارت آزاد ناامید شده است

بریتانیا طرح کنترل کامل مرزی با اتحادیه اروپا را احتمالا اجرا نمی‌کند