کلاهبرداری از گردشگران در لیسبون با مواد مخدر تقلبی

کلاهبرداری از گردشگران در لیسبون با مواد مخدر تقلبی
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس پرتغال می گوید فروشندگان مواد مخدر با نشان دادن نمونه‌های واقعی مواد مخدر به گردشگران پول را از آنها می گیرند و بعد مواد مخدر تقلبی مثل برگ بو یا آرد به آنها تحویل می دهند.

آگهی

فروشندگان مواد مخدر در خیابان‌های لیسبون، پایتخت پرتغال، با زمزمه کلماتی چون حشیش و کوکائین در گوش گردشگران، آنان را اغوا می‌کنند. به گفته پلیس، آنچه این فروشندگان عرضه می‌کنند بیشتر «برگ بو یا غار»، «آرد» یا پاراستامول است تا مواد مخدر واقعی.

افراد محلی در منطقه تاریخی «سانتا‌ ماریا مایور» لیسبون می گویند که پدیده مواد مخدر تقلبی در این بخش از شهر رو به گسترش است. این موضوع پلیس و صاحبات مشاغل را نگران کرده است تا مبادا این پدیده باعث شود خیابان‌ها خالی از گردشگر شوند.

مارتین، راهنمای یک تور بلژیکی می گوید که در تور لیسبون همه از من می پرسند که آیا می توانند مواد مخدر بخرند؟

مواد مخدر مشکل جدید برای پرتغال به شمار نمی رود. این کشور از سال ۲۰۰۱ میلادی حمل و مصرف مقدار محدودی از مواد مخدر را غیرمجرمانه قلمداد می‌کند. با این حال فروش مواد مخدر غیرقانونی است اما اگر شما برگ بو یا آرد به جای مواد مخدر بفروشید، کار غیرقانونی‌ایی نکرده‌‌اید، کاری که مواد فروشان انجام می دهند و از گردشگران کلاهبرداری می‌کنند.

برونو پریرا، کمیسر پلیس بخش تحقیقات جنایی لیسبون می گوید: «گردشگران از این پدیده آگاه نیستند، بنابراین فریب می خورند.»

پلیس می گوید فروشندگان مواد مخدر با نشان دادن نمونه‌های واقعی مواد مخدر به گردشگران پول آنها را می گیرند و بعد مواد مخدر تقلبی مثل برگ بو یا آرد به آنها تحویل می دهند.

AP
گردشگران و نمایی از لیسبون، پایتخت پرتغالAP

مسئول یک بار می گوید گردشگران هر هفته به ما شکایت می کنند که در هنگامی که پشت بار چیزی می نوشیده اند، در جریان خرید مواد مخدر مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. برخی اوقات نیز گردشگران از دست فروشندگان مواد به داخل بار می‌گریزند.

پلیس می گوید در مواقعی که خریدار بالقوه مواد مخدر بعد از دیدن نمونه می گوید که مایل به خرید نیست با پرخاشگری فروشنده مواد مخدر روبرو می‌شود.

پلیس پرتغال از سال ۲۰۱۶ میلادی در کمپینی تبلیغاتی و با چسپاندن پوسترهایی به زبانهای گوناگون در شهر لیسبون تلاش دارد این پیام را به گردشگران منتقل کند: «به ادویه یا چاشنی نیاز دارید؟ ارزانتر آنست که از یک ادویه فروشی بخرید. مواد مخدر تقلبی نخرید.»

پرتغال مدتهاست بخاطر داشتن سواحل زیبا، اماکن تاریخی و زمین‌های گلف برای توریست‌ها محبوبیت زیادی دارد و این کشور بویژه پس از بحران بدهی‌‌ها در بین سالهایی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی به صنعت توریسم بسیار وابسته شده است.

داده‌های آماری نشان می دهد که سهم سفر و گردشگری از تولید ناخالص داخلی پرتغال در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۹.۱ درصد رسیده است.

آمارهای منتشر شده در پایان سال گذشته میلادی نشان می دهد که پرتغال رکورد ۲۶ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۹ را شکسته است و یک سوم این تعداد گردشگر تنها از لیسبون پایتخت بازدید کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«آدم‌ربایی مجازی»؛ پلیس استرالیا به دانشجویان چینی و خانواده‌‌هایشان هشدار داد

بازدید از سازه زیرزمینی دو هزارساله در پایتخت پرتغال: تنها دو بار در سال و از طریق دریچه وسط خیابان

ایتالیا؛ پل «تبتی»‌ با ارتفاع ۱۷۵ متر در اومبریا قول یک پیاده‌روی نفس‌گیر را به شما می‌دهد