نزاع مسلحانه قزاق‌ها و دونقان‌ها در قزاقستان؛ ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

نزاع مسلحانه قزاق‌ها و دونقان‌ها در قزاقستان؛ ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند
Copyright APVladimir VORONIN
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۴ هزار تن از شهروندان غالبا مسلمان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به قرقیزستان، همسایه جنوبی گریخته‌اند.

آگهی

شمار افرادی که در جریان درگیری‌های قومی مسلحانه در جنوب قزاقستان کشته شدند، به ۱۰ نفر رسید.

همچنین بر اثر خشونت‌هایی که از شامگاه جمعه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) میان اقوام ساکن در بخش‌هایی از جنوب این کشور درگرفت، بیش از ۴ هزار تن از شهروندان غالبا مسلمان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به قرقیزستان، همسایه جنوبی گریخته‌اند.

روز گذشته شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها ۸ نفر اعلام شده بود. مقام‌های قزاق مشخص نکرده‌اند که دو نفر اضافه شده به آمار کشته‌شدگان از مجروحان بستری در بیمارستان بوده‌اند یا نه، اما آلکسی قلعه‌شیدی، معاون وزیر کشور قزاقستان روز یکشنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) تأیید کرد که هنوز ۳۹ نفر دیگر از مجروحان این رویداد خونبار در بیمارستان بستری هستند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

قاسم ژومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان نیز روز یکشنبه گفت که درگیری در جنوب این کشور «تمام شده» و اوضاع در این مناطق آرام است.

در جریان تنش و درگیری شدید در چندین نقطه از «کُردای» در شامگاه جمعه و بامداد شنبه ده‌ها خانه، مغازه و خودرو نیز به آتش کشیده شد و خسارات مادی به اموال همگانی وارد شد.

شهر ۲۷ هزار نفری کردای در استان چند قومیتی جمبیل و در مرز قرقیزستان قرار دارد. در این استان اختلاف‌های زیادی میان قزاق‌ها و اقلیت دونقان که چینی‌تبار هستند وجود دارد. حدود ۷۰ درصد از جمعیت ۱۸ و نیم میلیونی کشور پهناور قزاقستان در آسیای مرکزی مسلمان هستند. دونقان‌ها نیز مسلمان و ترک‌زبانند و تبار آنها به استان سین‌کیانگ چین برمی‌گردد.

با این همه مسئولان رسمی قزاقستان که همواره در تلاشند تا وحدت اقوام مختلف ساکن کشور را حفظ کنند، می‌گویند منشأ این درگیری‌ها مسائل قومی نبوده است.

نیروهای پلیس قزاقستان در جریان زد و خوردهای شدید جمعه و شنبه تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند و در این میان ۵ نیروی پلیس نیز مجروح شدند. معاون وزیر کشور قزاقستان با تأیید این آمار گفت که سه تن از مأموران پلیس بر اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند. وی همچنین مدعی شد که پلیس در این درگیری‌ها «به هیچ عنوان از سلاح استفاده نکرده» است.

مقام‌های رسمی پلیس قزاقستان هنوز در مورد بازداشت احتمالی افراد در جریان درگیری و آمار آنها اظهار نظری نکرده‌اند.

آقای قلعه‌شیدی در مورد دلیل بروز این بحران گفت: «درگیری‌ها به تحریک چند نفر آغاز شد و برخی از شاهدان هم از آتش‌سوزی‌ها فیلم گرفته و با توضیحات خودشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

به گفته او این کار باعث «تشدید بحران» شد و روستاییان اطراف را به محل حادثه کشاند.

مقام‌های محلی می‌گویند ابتدا نزاع دسته‌جمعی در شامگاه جمعه میان ۷۰ نفر از ساکنان در گرفت، بعد شمار افراد شرکت‌کننده در این دعوای قومی به ۳۰۰ نفر رسید و پس از آن باز هم گسترش یافت و به کشته و مجروح شدن ده ها نفر انجامید.

تضمین همزیستی اقوام مختلف در قزاقستان یکی از مسائلی است که رهبران این کشور همواره با افتخار از آن سخن گفته و آن را دستاورد سیاست خود می‌دانند. در حالی که درگیری جاری بخشی از جامعه قزاقستان را در آستانه بحران قرار داده، وزارت امور خارجه قزاقستان در وبسایت خود نوشته است که در این کشور «بیش از ۱۰۰ گروه قومی در صلح و صفا با هم زندگی می‌کنند».

با آن که جمعیت دونقان‌ها در مجموع به بیش از ۱۰۶ میلیون نفر می‌رسد، اما آنها در قزاقستان اقلیت بسیار کوچکی به شمار می‌آیند و جمعیت آنها در این کشور تنها ۳۷ هزار نفر است.

دونقان‌ها امروزه در چند کشور آسیای مرکزی ساکن هستند، اما بیشتر آنها در استان نینگ‌شیا در شمال چین سکونت دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورش و اعلام وضعیت اضطراری در قزاقستان؛ رئیس جمهوری از روسیه و متحدانش کمک خواست

انتخابات قزاقستان؛ پیروزی نامزد مورد حمایت نظربایف زیر سایه سرکوب مخالفان

دیپلماسی اروپایی در حیاط خلوت روسیه؛ ماکرون در سفر به قزاقستان و ازبکستان به دنبال چیست؟