آشفتگی سیاسی در پی انتخابات پارلمانی ایرلند؛ آرای نزدیک سه حزب اصلی

آشفتگی سیاسی در پی انتخابات پارلمانی ایرلند؛ آرای نزدیک سه حزب اصلی
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نظرسنجی ها از رای دهندگان پس از پایان انتخابات نشان می دهد که حزب میانه‌رو «فینه گایل» که حزب «لئو وارادکار»، نخست وزیر ایرلند است، حزب راست-میانه «فینا فویل» و حزب چپگرای «شین فین»، متعهد به اتحاد ایرلند، هر کدام حدود ۲۲ درصد آراء را کسب کرده‌اند.

آگهی

در حالی که شمارش آراء انتخابات پارلمانی روز شنبه ایرلند همچنان ادامه دارد، نظرسنجی‌ها از رای دهندگان نشان می دهد که سه حزب اصلی سیاسی در ایرلند درصد آرای مشابهی کسب کرده‌اند. 

نظرسنجی ها پس از پایان انتخابات از رای دهندگان نشان می دهد که حزب میانه‌رو «فینه گایل» که حزب «لئو وارادکار»، نخست وزیر ایرلند است، حزب راست-میانه «فینا فویل» و حزب چپگرای «شین فین»، متعهد به اتحاد ایرلند، هر کدام حدود ۲۲ درصد آراء را کسب کرده‌اند.

این نظرسنجی توسط موسسه «ایپسوس ام.آر.بی.آی» صورت گرفته است و حاشیه خطای آن ۱.۳ درصد اعلام شده است.

نتیجه این نظرسنجی اگر با آرای کسب شده مورد تایید قرار گیرد به این معناست که دولت آینده ایرلند بطور اجتناب ناپذیری یک دولت ائتلافی است و «شین فین» می تواند یک بازیگر اصلی در مذاکرات برای تشکیل دولت باشد.

هر دو حزب میانه‌رو «فینه گایل» و «فینا فویل» تاکنون از همکاری با «شین فین» به دلیل پیوندهایش با ارتش جمهوریخواه ایرلند، امتناع می کردند. هر دو حزب راست میانه ایرلند می گویند که «شین فین» نمی تواند نقش ارتش جمهوریخواه ایرلند در خشونت‌های فرقه‌گرایانه در ایرلند شمالی را انکار کند.

جاناتان اورشد، پژوهشگر پست‌دکتری در حوزه دولت و سیاست در کالج کورک ایرلند می گوید: «آرای احزاب میانه‌رو ممکن است کاهش یافته باشد زیرا سیاستمداران اکنون با این مشکل مواجه اند که «شین فین» نمایش قدرتمندی به صحنه برده است. هر دو حزب «فینه گایل» و «فینا فویل» ائتلاف با «شین فین» را رد کرده‌اند اما آنها با فشارهای جدیی مواجه خواهند بود تا از این تصمیم شان عقب نشینی کنند. با اعدادی که از آرای «شین فین» به گوش می رسد راهی برای دولت آینده وجود ندارد که از همکاری با «شین فین» اجتناب کند.»

هنوز دقیقا مشخص نیست که هر یک سه حزب اصلی ایرلند چه تعداد از کرسی ۱۶۰ نفره ایرلند را به خود اختصاص خواهند داد.

بر اساس نتایج اولیه، «شین فین» از موقعیت ضعیف‌تری نسبت به دو رقیب اصلی خود در پارلمان آینده برخوردار خواهد بود زیرا تنها ۴۲ نامزد معرفی کرده بود و تعداد کرسی‌های محدودی در پارلمان آینده خواهد داشت اما دو حزب میانه روی «فینه گایل» و «فینا فویل» در اکثر حوزه‌های انتخاباتی دارای کاندیدا بودند و احتمالا کرسی‌های بیشتری در پارلمان آینده خواهند داشت.

رهبران «شین فین» گفته‌اند که آماده گفتگو با همه احزاب بجز دو حزب میانه‌رو اصلی ایرلند برای تشکیل دولت ائتلافی هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جان هیوم، برندۀ جایزه نوبل و معمار صلح ایرلند شمالی در ۸۳ سالگی در گذشت

انتخابات جمهوری ایرلند در سایه برکسیت و درخشش شین‌فین آغاز شد

ایرلند انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می‌کند