آمریکا هشدار داد: اسرائیل حق ندارد به طور یکجانبه بر کرانه باختری اعلام حاکمیت کند

آمریکا هشدار داد: اسرائیل حق ندارد به طور یکجانبه بر کرانه باختری اعلام حاکمیت کند
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) روز یکشنبه به اسرائیل هشدار داد که حق ندارد بدون جلب رضایت واشنگتن و به طور یکجانبه نسبت به اعلام حاکمیت بر کرانه باختری رود اردن اقدام کند.

آگهی

دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در بیت‌ المقدس (اورشلیم) روز یکشنبه به اسرائیل هشدار داد که حق ندارد بدون جلب رضایت واشنگتن و به طور یکجانبه نسبت به اعلام حاکمیت بر کرانه باختری رود اردن اقدام کند.

آقای فریدمن با انتشار توییتی ضمن اشاره به روند نقشه‌برداری تیم مشترک آمریکا و اسرائیل از کرانه باختری، تاکید کرد که هرگونه اقدام یکطرفه از سوی اسرائیل در مورد این منطقه، برنامه آمریکا را به مخاطره می‌اندازد.

سفیر آمریکا در اسرائیل پیشتر نیز در جریان سخنرانی خود در باب طرح صلح ارائه شده توسط دونالد ترامپ برای میانجیگری میان اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین از طرف اسرائیلی خواسته بود تا اندکی صبر پیشه کنند.

این طرح صلح که به «معامله قرن» شهرت یافته و در ۲۸ ژانویه با حضور رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رونمایی شد، به این کشور فرصت داده تا حاکمیت خود بر سرزمین‌های اشتغالی کرانه باختری را رسمیت ببخشد ولی زمان آن به توافق حاصل شده میان ذینفعان موکول شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با هدف جلب نظر احزاب راست‌گرای از حدود ۱۰ ماه پیش الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل را یکی از شعارهای انتخاباتی خود انتخاب کرده است. او امیدوار است تا با اقدام فوری در این خصوص بتواند در انتخابات ۲ مارس گوی سبقت را از رقبای خود برباید.

البته تاکنون افزون بر دولت خودگردان فلسطین، اتحادیه اروپا، اعضای شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی به رد این طرح یا انتقاد شدید از آن پرداخته‌اند.

اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان با استناد به قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری و آن بخش از سرزمین‌هایی که پس از سال ۱۹۶۷ توسط ارتش اسرائیل اشغال شده را به رسمیت نمی‌شناسد.

سرزمین‌های فلسطینی شامل دو منطقه مجزا از هم به نام‌های کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه است که کرانه باختری در شرق و غزه در جنوب غربی این سرزمین‌ها قرار دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا به دولت جدید اسرائیل: پروژه الحاق را کنار بگذارید

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد

یورش اسرائیل و گروگان‌های حماس؛ تصاویری از جنین در کرانه باختری و تخت‌های خالی در بیت‌المقدس