پیروزی مطلق حزب علی‌اف؛ اروپا انتخابات آذربایجان را غیرشفاف خواند

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان
الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حزب متبوع الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور اکثریت مطلق آرا را به دست آورد.

آگهی

سازمان امنیت و همکاری اروپا نسبت به «درستی» انتخابات پارلمانی زودهنگام که روز گذشته در جمهوری آذربایجان برگزار شد، ابراز تردید کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه درباره انتخابات آذربایجان منتشر کرد آورده است: «نقض معنادار روند [قانونی] شمارش آرا و رده‌بندی [نتایج] باعث ایجاد تردید در درستی نتایج شده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: «قوانین و فضای سیاسی محدود كننده [در آذربایجان] مانع از ایجاد یک رقابت انتخاباتی به معنای واقعی شده است.»

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

بیش از هزار و ۳۰۰ نامزد برای شرکت در انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان معرفی شده و برای کسب ۱۲۵ کرسی مجلس رقابت کرده بودند. اما سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه خود درباره شفافیت کارزار تبلیغات سیاسی در این دوره از انتخابات آذربایجان نوشته است: «این کارزار به دلیل وجود فضای سیاسی کنترل شده، شفاف و قابل بررسی نیست.»

۳۵۰ ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا در آذربایجان حضور دارند.

آخرین نتایج انتخابات

حزب متبوع الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان در انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور اکثریت مطلق آرا را به دست آورد.

نتیجه آخرین انتخابات پارلمانی در جمهوری آذربایجان که روز یکشنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) برگزار شد، نشان می‌دهد که تنها یک کرسی به نامزدی از جناح اپوزیسیون این کشور رسیده است. مخالفان آذری می‌گویند دولت به هدف تحکیم هر چه بیشتر پایه‌های حکومت الهام علی‌اف در انتخابات دست به تقلب زده است.

رئیس جمهوری آذربایجان در مواجهه با نارضایتی عمومی از کندی رشد اقتصادی، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شده بود تا مدیران قدیمی رژیم را با نسلی جدید از مدیران جایگزین کند، اما منتقدان دولت می‌گویند نمایندگان برگزیده جدید هم از همان گروه وفادار به خانواده علی‌اف و نزدیکان او هستند.

مظاهر پناهوف، رئیس کمیسیون ملی انتخابات آذربایجان روز دوشنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) اعلام کرد پس از شمارش ۸۷ درصد آرا حزب رئیس جمهوری که «ینی» (جدید) نام دارد، از ۱۲۵ کرسی مجلس ملی این کشور، ۶۵ کرسی را به دست آورده است. یک کرسی به تنها منتقد دولت یعنی ارکین قادرلی، از رهبران حزب «آلترناتیو جمهوری‌خواه» رسیده و باقی کرسی‌ها هم تمام در اختیار نمایندگانی خواهد بود که به طرفداری از علی‌اف شهره‌اند.

بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان، میزان مشارکت رأی‌دهندگان در این انتخابات ۴۷.۸ درصد بوده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

قبل از این انتخابات، احزاب مخالف دولت را به ممانعت از فعالیت‌های خود متهم کرده و برخی از آنها انتخابات را تحریم کرده بودند.

الهام علی‌اف از زمان مرگ پدرش حیدر علی‌اف در سال ۲۰۰۳ میلادی، زمام امور در جمهوری نفت‌خیز آذربایجان بر عهده گرفت. همسر الهام علی‌اف معاون رئیس جمهوری است و پسرش هم جانشین بالقوه او محسوب می‌شود.

اپوزیسیون: انتخابات مخدوش است

عارف حاجیلی، عضو حزب مساوات از جناح منتقد دولت عصر یکشنبه با ادعای این که صندوق‌های رأی‌ از پیش پر بوده و نیز با استناد به موارد رأی دادن چندباره گفت: «این انتخابات کاملاً مخدوش است.»

در طرف مقابل علی احمدوف، معاون نخست وزیر و دبیر اجرایی حزب آذربایجان ینی، پس از انتشار خبر کسب اکثریت آرا مجلس در غروب یکشنبه، به اعضا حزب خود برای «یک پیروزی بزرگ دیگر» تبریک گفت.

اگر چه مخالفان الهام علی‌اف و نیز گروه‌های مدافع حقوق بشر او را به سرکوب آزادی بیان در کشور متهم می‌کنند، اما رئیس جمهوری آذربایجان هواداران بسیاری هم دارد. این هواداران با این استدلال که علی‌اف کشور را به کمک ثروت نفتی آباد کرده و آن را به یک قدرت خودکفا بدل ساخته، او را می‌ستایند.

انتخابات آذربایجان قرار بود در ماه نوامبر آینده برگزار شود، اما علی‌اف با اعلام انحلال مجلس ملی در دسامبر گذشته، تاریخ ۹ فوریه را برای برگزاری این انتخابات تعیین کرد. برخی تحلیل‌گران بر این باورند که بخشی از تصمیم علی‌اف به برگزاری انتخابات زودهنگام به هراس او از کاهش محبوبیتش در جامعه ۹ میلیون نفری آذربایجان بازمی‌گردد.

آگهی

بسیاری از کنشگران آزادی بیان و برخی سازمان‌های بین‌المللی بر این باورند که در دوران زمامداری علی‌اف هیچ انتخاباتی به صورت آزاد و شفاف برگزار نشده است.

برخی از منتقدان الهام علی‌اف در خارج از آذربایجان حکومت او را «دیکتاتوری» می‌دانند، اما دولت آذربایجان به این موضوع بسیار حساس است. در سال ۲۰۱۷ دولت باکو علیه روزنامه‌نگاری که در یک رسانه فرانسوی الهام علی‌اف را «دیکتاتور» خوانده بود، شکایت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الهام علی‌اف برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آذربایجان شد

مناقشه ارمنستان و آذربایجان در زمین فوتبال؛ هافبک ارمنی آرسنال از فینال لیگ اروپا بازماند

دادگاه حقوق بشر اروپا باکو را به پرداخت ۱۷ هزاریورو به خبرنگار آذربایجانی محکوم کرد