۱۶ سال عملیات بازسازی افغانستان ۲۲۰۰ کشته برجای گذاشت

۱۶ سال عملیات بازسازی افغانستان ۲۲۰۰ کشته برجای گذاشت
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیشترین تعداد تلفات عملیات بازسازی افغانستان را خود افغان‌ها متحمل شده‌اند به‌طوری که در جریان این عملیات ۱۶ ساله ۱۳۱ سرباز و هزار و ۴۴۷ غیرنظامی جانشان را از دست داده‌اند.

آگهی

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده از سوی ایالات متحده آمریکا تنها در جریان عملیات بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از ۲۲۰۰ نفر کشته و ۲۹۰۰ تن زخمی شده‌اند.

جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شده است می‌گوید که از آوریل سال ۲۰۰۲ که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا آغاز ماموریت بازسازی افغانستان را اعلام کرد تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸، ۲ هزار و ۲۱۴ نفر از جمله ۲۸۴ آمریکایی در بیرون از صحنه نبرد کشته شده‌اند.

بیشترین تعداد تلفات عملیات بازسازی افغانستان را خود افغان‌ها متحمل شده‌اند به‌طوری که در جریان این عملیات ۱۶ ساله ۱۳۱ سرباز و هزار و ۴۴۷ غیرنظامی جانشان را از دست داده‌اند. همچنین ۱۲۴ نفر که تبعه کشورهای دیگر بوده‌اند نیز در این سال‌ها در ارتباط با عملیات بازسازی کشته شده‌اند.

این نخستین ارزیابی از خسارت‌های انسانی در جریان عملیات بازسازی و ایجاد ثبات در افغانستان شامل بازسازی زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس، احیای نهادهای حکومتی و آموزش نظامی و غیرنظامی است و شامل عملیات نظامی علیه طالبان یا سایر گروه‌های جهادی در افغانستان نمی شود. این گزارش همچنین خسارت‌های انسانی شامل حمله به پایگاه‌های آمریکا یا حمله به غیرنظامیان در افغانستان را نیز پوشش نداده است.

جان سوپکو افزوده است که از ۲۸۴ آمریکایی کشته شده در عملیات بازسازی افغانستان، ۲۱۶ نفر سرباز و ۶۸ نفر غیرنظامی بوده‌اند و همچنین ۱۰۰ تبعه کشورهای ائتلاف برای بازسازی افغانستان نیز در این سال‌ها جانشان را از دست داده‌اند.

این مطالعه نشان می دهد که بخش اعظم تلاش‌ها صرف نظارت بر استفاده از بودجه‌ بازسازی افغانستان شده است و هزینه انسانی این بازسازی در نظر گرفته نشده است.

جان سوپگو گفته است که تا زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا هزینه انسانی این بازسازی را در نظر نگیرد، هزینه واقعی اقدامات مربوط با بازسازی افغانستان به دستی درک نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بنیاد پیتا؛ اعطای ۲۰۰ پالتوی خز به خانواده‌های نیازمند در افغانستان

خنده‌های حسن روحانی و حاضران در جلسه؛ «افغانستان هم این کار را کرد»

ویدئویی از ویرانی کامل ۶ روستا در زمین لرزه هرات افغانستان