برف گیلان؛ مرگ‌ دست‌کم ۱۰ نفر و مصدومیت ۱۴۵ تن

برف گیلان؛ مرگ‌ دست‌کم ۱۰ نفر و مصدومیت ۱۴۵ تن
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آب آشامیدنی ۱۵ درصد از مشترکان شهری و ۳۰ درصد از مشترکان روستایی در استان گیلان نیز همچنان قطع است.

آگهی

پس از سه روز بارش برف سنگین در استان گیلان جسد یک مادر جوان و فرزندش در رشته‌رود از توابع رودبار در زیر بهمن پیدا شد.

این در حالی است که یک زن مسن دیگر که همراه این دو نفر بوده، زنده از زیر برف نجات داده شد. خبرگزاری ایرنا از قول مهدی ولی‌پور، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نوشت که پیش از این نیز جسد یک مرد دیگر در رشته‌رود در زید برف پیدا شده بود. ولی‌پور گفته است که جستجوی امدادگران در منطقه رشته رود رودبار ادامه دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به این ترتیب و با احتساب ۷ نفری که مرگ آنان بر اثر ریزش بهمن و فرو ریختن ساختمان زیر سنگینی برف در رسانه‌های ایران تأیید شده بود، شمار قربانیان این حادثه در سه روز اخیر در استان گیلان به دست کم ۱۰ نفر رسیده است.

ایرنا همچنین به نقل از پیمان اسدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان گزارش داد که تا کنون دست کم ۱۴۵ نفر بر اثر سرخوردگی، سقوط و تروما در جریان برف و یخبندان اخیر دچار مصدومیت مصدوم شده‌اند.

خسارات مادی

بارش برف که از شامگاه یکشنبه در مناطق مختلف گیلان آغاز شد و تا عصر سه شنبه در مناطق مختلف این استان ادامه یافت، موجب قطعی آب و برق جمعیت زیادی در شهرستان‌های مختلف و مسدود شدن بخش زیادی از جاده‌های روستایی و نیز آزادراه رشت - قزوین و برخی دیگر از محورهای اصلی جاده‌ای شد.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران در نشست ستاد بحران استان گیلان گفت که ۷۴ هزار مشترک در این استان هنوز برق ندارند و ۲ هزار خانوار شهری و ۴۴ هزار خانوار روستایی نیز هنوز بی‌آب هستند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز پیش از این گفته بود که آب آشامیدنی ۱۵ درصد از مشترکان شهری و ۳۰ درصد از مشترکان روستایی در استان گیلان نیز همچنان قطع است. اردکانیان روز پنج‌شنبه با اعلام این که برف این هفته در گیلان از برف سال ۸۳ هم شدیدتر بوده و خسارات بیشتری به بار آورده، به خبرنگاران گفت که برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی نیز بر اثر بارش برف شدید قطع شده است.

به گفته وزیر نیرو مساحت مناطق زیر پوشش برف در گیلان به ۱۴ هزار کیلومتر مربع می‌رسد. اردکانیان در مورد علت کندی برقراری مجدد جریان برق نیز گفت که سه پست فشار قوی برق از کار افتاده و با بسته شدن راه‌ها بر اثر بارش برف، دسترسی برای تعمیر و راه‌اندازی این پست‌ها هنوز مقدور نشده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ارتفاع برف در نقاط مختلف استان گیلان بین ۷۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر گزارش شده بود، باعث فرو ریختن سقف برخی از خانه‌ها و ساختمان‌های دیگر شد.

به نوشته رسانه‌های ایران، برق و آب بسیاری از بخش‌ها و روستاها در گیلان وصل نشده و مردم با آب کردن برف آب آشامیدنی خود را تهیه می‌کنند. لاهیجان، صومعه سرا، رودبار، آستانه، فومن، رودسر، لنگرود از شهرستانهایی هستند که بیشترین تاثیر را از برف سنگین گرفته‌اند و زندگی در آن «طاقت‌فرسا» شده است. برق مناطقی در شهر رشت، مرکز استان گیلان نیز هنوز قطع است. به نوشته خبرگزاری ایسنا، در این میان برخی فروشندگان برخی کالاها را به سه برابر قیمت در مناطق گرفتار در برف سنگین به فروش می‌رسانند.

یکی از شهروندان لاهیجان به خبرنگار ایسنا گفته که در حال گذراندن روزهای سخت هستند، هم اینک برق و آب در این منطقه وصل شده اما هنوز شرایط پایدار نیست چرا که آب گل آلود و سیاه و کم‌فشار است و مغازه‌ها در محله زندگی این شهروند همچنان بسته‌اند.

یکی دیگر از شهروندان ساکن در رودسر نیز گفت که برق در این منطقه نیز قطع است؛ ترددها بسیار کم شده و مغازه‌ها بسته‌اند.

با این حال بر طبق آخرین گزارش مدیریت بحران گیلان، ۳۵ درصد راه‌های روستایی بازگشایی شده و مسئولان وعده داده‌اند که این درصد را تا پایان روز به ۵۵ درصد برسانند. علاوه بر آن دو سوم روستاهای استان همچنان فاقد برق هستند و همین عامل سبب شده آبرسانی مناطق درگیر با برف با مشکلات عدیده مواجه شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان با بارش برف سنگین و ادامه بارش‌ها به صورت باران شدید، مسئولان محلی درباره طغیان رودها نیز هشدار دادند. مازیار غلامی، سرپرست پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان روز پنج شنبه در این زمینه گفت: «طی ساعات آینده تا فردا با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده در استان احتمال بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.»

بنا بر گزارش رسانه‌های ایران همچنان هزاران نفر از شهروندان در مناطقی از استان گیلان و شمال غرب کشور به دلیل بستن بسته شدن راه‌ها و پوشیده شدن سطح جاده‌ها از برف، در مسیر گرفتار شده‌اند.

آگهی

با این حال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نسبت به بازگشایی نسبی راه‌ها و روان شدن ترافیک در روز پنج شنبه اظهار امیدواری کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارش مرگبار برف در گیلان؛ زلزله شمال ایران را لرزاند

رانندگی در زمستان؛ چگونه در برف و یخ بهتر برانیم؟

تصاویری از بارش برف در چند شهر ایران