ریشی سوناک جای ساجد جاوید را در وزارت دارایی بریتانیا گرفت

ریشی سوناک جای ساجد جاوید را در وزارت دارایی بریتانیا گرفت
Copyright AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زمانی که در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار به‌عنوان نماینده به مجلس عوام بریتانیا راه یافت به «بهگود گیتا»، یکی از کتب مقدس هندوها سوگند یاد کرد.

آگهی

در پی استعفای ناگهانی ساجد جاوید از وزارت دارایی بریتانیا، بوریس جانسون، نخست وزیر، ریشی سوناک را به جای وی منصوب کرد.

آقای جاوید که حضور در کابینه را از دولت ترزا می آغاز کرده بود، روز چهارشنبه و پس از مخالفت با تصمیم بوریس جانسون برای ترمیم کابینه، از مقام خود استعفا کرد. دلیل استعفای این وزیر ۵۰ ساله از دولت محافظه‌کار بریتانیا مخالفت وی با درخواست جانسون برای اخراج مشاورانش بوده است.

بوریس جانسون، پس از پیروزی قاطع در انتخابات زودهنگام ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۹، بار دیگر کابینه خود را تشکیل داد.

ریشی سوناک ۳۹ ساله که اکنون جانشین ساجد جاوید می‌شود تا به امروز یکی از معاونان وی بود. این عضو حزب محافظه‌کار یکی از جوان‌ترین افرادی است که مدیریت یکی از وزارت‌خانه‌های کلیدی دولت بریتانیا را بر عهده می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی زمانی که در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار به‌عنوان نماینده به مجلس عوام بریتانیا راه یافت به «بهگود گیتا»، یکی از کتب مقدس هندوها سوگند یاد کرد.

ریشی سوناک کیست؟

آقای سوناک در سال ۱۹۸۰ در یک خانواده مرفه به‌ دنیا آمد. پدرش پزشک و مادرش داروساز هستند. وی در گران‌ترین مدارس بریتانیا تحصیل کرد و فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد بریتانیا و استنفورد ایالات متحده آمریکا است.

آقای سوناک که به‌عنوان نخستین رئیس هندی‌تبار وزارت دارایی بریتانیا شناخته می‌شود، پیش از ورود به سیاست مدیر و بنیانگذار یک گروه بزرگ سرمایه‌گذاری مرتبط با سیلیکون ولی (ایالات متحده) و بنگلور (هند) بود.

وزارت دارایی کابینه جدید بوریس جانسون، در سال ۲۰۱۵ از منطقه ریچموند یورکشایر با رای شهروندان به مجلس عوام راه یافت. وی در انتخابات سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ هم پیروز شد و از ژوئیه سال ۲۰۱۹ مدیریت خزانه را بر عهده گرفت.

AP
مناظره انتخاباتی با رقیب از حزب کارگر-۲۹ نوامبر ۲۰۱۹AP

ریشی سوناک در سال ۲۰۰۹ با آکشاتا مورتی، دختر نارایانا مورتی، میلیاردر هندی ازدواج کرد. این زوج پیش از این که در بریتانیا ساکن شوند برای مدتی در کالیفرنیا زندگی می‌کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جانسون بر توافق جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا امضاء زد و آن را خارق‌العاده خواند

تصمیم تاریخی مجلس بریتانیا؛ توافقنامه برکسیت تصویب شد

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد