دانشمندان در آمریکا ملخ بمب‌یاب پرورش دادند

دانشمندان در آمریکا ملخ بمب‌یاب پرورش دادند
Copyright Charles J Sharp/ Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندانی که برای یک پروژه تحقیقاتی وابسته به نیروی دریایی آمریکا کار می‌کنند موفق شده‌اند حس بویایی ملخ را برای تشخیص بمب و مواد منفجره به خدمت بگیرند.

آگهی

دانشمندانی که برای یک پروژه تحقیقاتی وابسته به نیروی دریایی آمریکا کار می‌کنند موفق شده‌اند حس بویایی ملخ را برای تشخیص بمب و مواد منفجره به خدمت بگیرند.

بنابر نتایج تحقیق این گروه از محققان که روز ۱۱ فوریه در نشریه بیورکسیو منتشر شده است، ملخ‌ها برای شناسایی گازهای متصاعد شده از نیترات آمونیوم، ماده‌ای که به صورت گسترده توسط گروههای تروریستی برای ساخت بمب استفاده می شود، و مواد منفجره نظامی همچون TNT و RDX به کار گرفته شده اند.

دانشمندان در دانشگاه واشنگتن با کاشت الکترودهایی در مغز این حشره توانسته اند فعالیت نورون های عصبی آن را زیر نظر بگیرند. امری که به آنان اجازه داده است وقتی ملخ ماده‌ای شیمیایی را بو می کند، واکنش دستگاه عصبی آن را بسنجند.

این محققان در مقاله خود گفته اند چالش عمده در مسیر خواندن مغز ملخ‌ها این بوده است که بتوانند بدون انجام جراحی روی مغز آن‌ها و یا وارد کردن جسم خارجی امکان رصد نزدیک مغز را به دست بیاورند. برای این کار پژوهشگران از ملخ آمریکایی استفاده کرده اند که می تواند وزن بیشتری را روی سر خود نگه دارد و تنها با «یک شکاف کوچک» در ناحیه سر حشره دستگاه را روی آن نصب کرده اند.

همزمان این دانشمندان برای اینکه بتوانند حرکت ملخ‌ها را کنترل کنند آن ها را درون یک ربات چرخ دار که به شکل یک پیله است قرار دادند.

نیروی دریایی آمریکا پیشتر در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۷۵۰ هزار دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده بود

طبق این پژوهش، ملخ‌ها به صورت تکی توانایی بو کشیدن مواد آتش زا را از خود نشان داده اند، با این حال نتیجه زمانی بهبود پیدا کرد که دانشمندان ترکیبی از ۷ ملخ و بیشتر را آزمایش کردند.

وجود ۵۰ هزار نورون عصبی در دستگاه بویایی ملخ به این حشره اجازه می دهد در کمتر از ۵۰۰ میلی ثانیه بوی مواد شیمیایی را تشخیص دهد. امری بهتر از هر حسگر مصنوعی که بشر تا کنون موفق به ساخت آن شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ملخ‌ها نیمی از محصولات کشاورزان کراچی پاکستان را از بین بردند

«عامل تحول آتی در صنایع»؛ گرافین ۲۰۰ برابر فولاد استحکام دارد

ایران برای نابودی میلیون‌ها ملخی که از عربستان هجوم می‌آورند چه می‌کند؟