پمپئو: روسیه،‌ ایران و چین با آرزوی امپراطوری، جهان را بی‌ثبات می‌کنند

پمپئو: روسیه،‌ ایران و چین با آرزوی امپراطوری، جهان را بی‌ثبات می‌کنند
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«شرکت‌های دولت‌محوری نظیر هواوی، اسب تروایِ دستگاه‌های اطلاعاتی چین ‌اند. ‌روسیه با کارزار اطلاعات گم‌راه‌کننده می‌خواهد شهروندان ما را به‌جان هم بیاندازد و حملات سایبری ایران آفت شبکهٔ رایانه‌های خاورمیانه است.»

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا،‌ روسیه چین و ایران را کشورهایی بر شمرد که تهدیدات امنیتی خود جهان را بی‌ثبات و ناامن می‌کنند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده که در نشست امنیتی مونیخ سخن می‌گفت با اشاره به رفتار روسیه در ضمیمه کردن کریمه به خاکش، جنگ تجاری چین با آمریکا و تهدیدات امنیت سایبری از سوی ایران، آنها را کشورهایی در «آرزوی امپراطوری» نامید که جامعهٔ قانون‌بنیاد بین‌المللی را بی‌ثبات می‌کنند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

مایک پمپئو، که ریاست سازمان سیا را نیز در کارنامه دارد گفت:‌ «شرکت‌های دولت‌محوری نظیر هواوی، اسب تروایِ دستگاه‌های اطلاعاتی چین ‌اند. ‌روسیه با کارزار اطلاعات گم‌راه‌کننده می‌خواهد شهروندان ما را به‌جان هم بیاندازد و حملات سایبری ایران آفت شبکهٔ رایانه‌های خاورمیانه است.»

مسئول سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، همچنین در پاسخ به انتقادهای سران اروپا از جمله رئيس جمهوری آلمان نسبت به رفتار خودمحورانهٔ ایالات متحده،‌ اعلام کرد دیدگاه این منتقدان بازتاب دهندهٔ «واقعیت نیست.»

وی با دفاع از نقش ایالات متحده در برابر نفوذ چین و روسیه گفت: «این ایده که پیمان آتلانتیک شمالی خواهد مُرد بسیار اغراق‌آمیز است. غرب در حال پیروزی است و ما با هم پیروز می‌شویم.»

فرانک اشتاین‌مایر،‌ رئيس جمهوری آلمان روز گذشته در مونیخ گفت به یکجانبه‌گرایی آمریکا در سیاست خارجی و نیز اقدامات روسیه به ویژه در تغییر خشونت‌آمیز مرزهای اروپا انتقاد کرده بود.

ماکرون: روسیه و راست افراطی آمریکا موذیانه در اروپا دخالت می‌کنند

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز شنبه در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ روسیه و نیز جناح راست افراطی آمریکا را به «بی‌ثبات» کردن دموکراسی در اروپا متهم کرد.

وی گفت که روسیه «با تلاش در شبکه‌های اجتماعی و انجام عملیات در فضای مجازی به شکل مستقیم یا به صورت نیابتی» و به شیوه‌ای «بسیار تهاجمی» همچنان به تلاش خود برای «بی‌ثبات کردن دموکراسی‌های غربی» ادامه می‌دهد.

امانوئل ماکرون با اشاره به هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت: «عوامل افراطی جناح محافظه کار آمریکا به شکلی موذیانه در انتخابات اروپا دخالت می‌کنند.»

وی با ذکر این مطلب نتیجه گرفت که اروپایی‌ها باید برای دستیابی به «حاکمیت اروپایی» مستقل به ویژه در زمینه دفاعی با یکدیگر همکاری کنند زیرا به گفته او در برابر این حملات و نیز در برابر عقب‌نشینی‌های آمریکا و پیشروی‌های چین، اروپا «آنتی‌بادی‌های بسیار کمی دارد».

رئیس جمهوری فرانسه با انتقاد تلویحی از ضعف آلمان در همکاری اروپایی و نزدیک شدن این کشور به آمریکا خواستار آن شد که دولت برلین در زمینه اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا همکاری بیشتری انجام دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار پمپئو و اسپر با اشرف غنی در مونیخ؛ «توافق با طالبان مشروط است»

مایک پمپئو: ایران با پرتاب ماهواره قابلیت‌های موشکی خود را پیش می‌برد

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟