ظریف: فناوری رمز‌گشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را نداریم ولی آن را نمی‌‌دهیم

ظریف: فناوری رمز‌گشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی را نداریم ولی آن را نمی‌‌دهیم
Copyright A PManish Swarup
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این یک موضوع بشر دوستانه است، پس چرا آمریکایی‌ها نرم‌افزارش را به ما نداده‌اند؟ چرا مهارت فنی‌اش را به ما نداده‌اند؟ خود ما بیشتر از هر کس می‌خواهیم بدانیم در جعبهٔ سیاه چیست،‌ تا بفهمیم عملا چه اتفاقی افتاده؟»

آگهی

محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران اعلام کرد که گرچه کشورش فناوری لازم برای رمزگشایی از جعبهٔ سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط شده در ایران را ندارد اما این جعبه‌ را در اختیار کشور ثالث نیز قرار نمی‌دهد.

وی که در حاشیهٔ نشست مونیخ در مصاحبه‌‌ای اختصاصی با ان بی سی سخن می‌گفت تأکید کرد که طبق قانون هوانوردی بین‌الملل ایران حق دارد تحقیق دربارهٔ سانحهٔ سقوط هواپیما را خود انجام دهد. وی همچنین گفت کشورش از سازندهٔ هواپیما یعنی ایالات متحده کمک خواسته‌ اما جوابی دریافت نکرده است.

وزیر خارجهٔ ایران با اشاره به این درخواست ایران گفت:‌ «این یک موضوع بشر دوستانه است، پس آنها چرا نرم‌افزارش را به ما نداده‌اند؟ چرا مهارت فنی‌اش را به ما نداده‌اند؟ خود ما بیشتر از هر کس می‌خواهیم بدانیم در جعبهٔ سیاه چیست،‌ تا بفهمیم عملا چه اتفاقی افتاده؟»

آقای ظریف همچنین با اشارهٔ به نامه‌ای که مایک پمپئو، وزیر خارجهٔ آمریکا، پس از کشته شدن قاسلم سلیمانی، به ایران فرستاد، لحن آن را «شدیدا زننده» توصیف کرد و گفت که چنین اقداماتی دو کشور را در آستانهٔ جنگ قرار داده بود.

وزیر خارجهٔ ایران، هدف نامهٔ پمپئو را «تهدید» برشمرد اما محتوای آن را آشکار نکرد و گفت: «بگذارید خودش (پمپئو) بگوید در آن نامه چه نوشته بود.» وی افزود پاسخ وزارت خارجهٔ ایران به نامهٔ وی «به اندازهٔ نامهٔ او بی‌ادبانه نبود.»

وی همچنین هدف از حملهٔ موشکی ایران به پایگاه آمریکایی در عراق را نه کشتن کسی بلکه «ارسال یک پیام روشن» برشمرد مبنی بر اینکه «اگر آنها ایرانی‌ها را بکشند ما مقابله به‌مثل می‌کنیم.»

این مقام ارشد ایرانی منکر آن شد که کشورش کنترل شبه‌نظامیان شیعهٔ عراق،‌ سوریه و لبنان را در اختیار دارد. کشورهای عرب همسایهٔ ایران و نیز ایالات متحده ایران را مسئول تقویت فعالیت‌ این گروه‌ها بر می‌شمارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش ایران از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی: مسافران پس از شلیک موشک اول سالم بودند

ایران: خلبان پرواز آسمان هواپیمای اوکراینی آتش گرفته را با موشک اشتباه گرفته است

رئیس جمهور اوکراین: بر اساس فایل صوتی، ایران می‌دانست موشک عامل سقوط هواپیما بوده