نرخ دلار به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته رسید

نرخ دلار به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته رسید
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت دلار در معاملات روز یکشنبه بازار آزاد ایران و همزمان با شروع نشست ۶ روزه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته رسید.

آگهی

قیمت دلار در معاملات روز یکشنبه بازار آزاد ایران و همزمان با شروع نشست ۶ روزه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته رسید. 

با وجود این که بانک مرکزی ایران روز یکشنبه نرخ رسمی عرضه دلار در سامانه رسمی سنا را ۵۰ تومان افزایش داد و به ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رساند، بهای فروش دلار در بازار آزاد ایران نیز با صعودی ۷۰ تومانی به ۱۴ هزار ۲۰۰ تومان رسید. 

آخرین بار بهای دلار آزاد در جریان معاملات ۲۳ می(۲ خرداد) گذشته به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده بود و پس از آن در قالب یک سیر نزولی طی معاملات روزهای پایانی ماه اوت تا ۱۱ هزار ۲۰۰ تومان کاهش یافته بود. 

با وجود این که پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، هر گونه تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در مورد اقدام ایران برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را در بازار ارز این کشور بی‌تاثیر اعلام کرده بود ولی برخی فعالان بازار ادامه صعود اخیر نرخ های در بازار ارز ایران را بی‌ارتباط با آغاز نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پاریس نمی‌دانند. 

گروه ویژه اقدام مالی، ۱۸اکتبر گذشته با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواسته بود تا پیش از فوریه ۲۰۲۰ به معاهده مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی(معاهده پالرمو) و معاهده بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) بپیوندد، اقدامی که هنوز از سوی ایران انجام نشده و می‌تواند این کشور را مشمول اقدام‌های مقابله‌ای و محدودیت‌های پولی و مالی بین‌المللی کند. 

البته برخی دیگر از فعالان بازار ارز نیز افزایش خریدهای پایان سال خورشیدی و افزایش نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت اقتصاد ایران در سال آینده را علت رشد قیمت‌ها می‌دانند. 

اما با وجود این که مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ خورشیدی را منفی ۷.۶ درصد اعلام کرده، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه به مردم این کشور نوید داد که سال آینده خورشیدی با نرخ تورم پایین‌تر و آرامش اقتصادی بیشتر همراه باشد.  

با این حال، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا همزمان با تعطیلی بازار جهانی طلا و تحت تاثیر رشد بهای دلار، طی معاملات روز یکشنبه بازار تهران از مرز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشت و هر یورو نیز نزدیک به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله شد. 

بازار آزاد ارز ایران داد و ستدهای سال جاری خورشیدی را با نرخ ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان آغاز کرده و تاکنون حداکثر قیمت ثبت شده در آن ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان بوده که در مبادلات روز کاری ۸ می(۱۸ مرداد ماه) رقم خورده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش ۱۶ دلاری بهای نفت سنگین ایران؛ کرونا با تحریم‌های آمریکا همدست شد

ادامه پیشروی دلار؛ بانک مرکزی ایران: نرخ ارز اولویت اصلی ما نیست

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟