گفتگوی یورونیوز با سخنگوی وزارت صحت افغانستان؛ علت مرگ‌های منسوب به کرونا در بدخشان چیست؟

گفتگوی یورونیوز با سخنگوی وزارت صحت افغانستان؛ علت مرگ‌های منسوب به کرونا در بدخشان چیست؟
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای مایار با اشاره به ادعای مطرح شده در نامه منتشر شده با سربرگ وزارت داخله افغانستان مبنی بر فوت ۳۵ تا ۶۰ نفر در ولسوالی(بخش) واخان در ولایت بدخشان به دلیل شیوع احتمالی ویروس کرونا به یورونیوز توضیح داد.

آگهی

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در گفتگو با یورونیوز به شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد شیوع مرگبار ویروس کرونا در بخش‌هایی از ولایت بدخشان پاسخ داد.

آقای مایار با اشاره به ادعای مطرح شده در نامه منتشر شده با سربرگ وزارت داخله افغانستان مبنی بر فوت ۳۵ تا ۶۰ نفر در ولسوالی(بخش) واخان در ولایت بدخشان به دلیل شیوع احتمالی ویروس کرونا توضیح داد که به محض انتشار چنین ادعایی تیم‌های پزشکی وزارت صحت عامه افغانستان به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های خود را برای شناسایی دلیل فوت ساکنان این منطقه به سرعت آغاز کردند.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان ادامه داد: «نتایج بررسی‌های انجام شده، نخست نشان داد که تعداد افراد فوت شده ۲۳ نفر بوده‌اند که یا کودک و یا سالمند بوده‌اند و دوم این که بدون تردید این فوت‌ها به دلیل شیوع زمستانی بیماری‌های تنفسی به دلیل ابتلا به سینه بغل(سینه پهلو) و زکام بوده و شواهدی از شیوع ویروس کرونا وجود نداشته است.»

آقای مایار در توضیح دلیل مرگ و میر زمستانی در منطقه واخان واقع در شمال شرقی افغانستان گفت که کمبود دسترسی مردم این منطقه به امکانات درمانی و پراکندگی بسیار بالای مناطق مورد سکونت مردم موجب شده تا هر سال و با فرا رسیدن فصل سرما، مردم به جای مراجعه به پزشک و مصرف داروهای موثر شیمیایی، همچنان با روش‌های سنتی و داروهای خود درمانی می‌کنند که عمدتا تاثیرگذار نیست.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در ادامه تاکید کرد که تا لحظه انجام این گفتگو هیچ موردی از شیوع ویروس کرونا در این کشور تایید نشده و برنامه دولت این کشور برای پیشگیری از ورود این ویروس به افغانستان و مهار آن در پشت مرزهای این کشور با قوت در حال اجراست.

آقای مایار خاطرنشان کرد که افزون بر استقرار تیم‌های پزشکی در تمامی مبادی ورودی کشور از فرودگاه‌ها گرفته تا بنادر و مبادی مرزی و ارزیابی دقیق مسافران ورودی، ۱۰۰ بستر(تخت) ویژه برای قرنطینه افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده و در تمامی بیمارستان‌های محلی در شهرهای مختلف همچون هرات، جلال‌آباد و مزار شریف نیز بسترهای لازم برای قرنطینه افراد مشکوک در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان یادآور شد که دولت این کشور برنامه‌ سطح دومی را نیز برای دوره زمانی شیوع احتمالی ویروس کرونا در افغانستان تهیه کرده که در صورت نیاز اجرا خواهد شد.

آقای مایار بودجه مورد نیاز برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا در افغانستان را در مجموع ۲۰ میلیون دلار برآورد کرد که به گفته او تاکنون تنها ۵ میلیون دلار با کمک مستقیم ۲ میلیون دلاری دولت و ۳ میلیون دلاری سازمان جهانی بهداشت تامین شده و تامین باقیمانده این رقم نیازمند همیاری و همکاری بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان در پایان به مردم این کشور توصیه کرد که تحت تاثیر شایعه‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دچار ترس و هراس نشوند و با حفظ خونسردی خود، به توصیه‌های پیشگیرانه و اطلاعیه‌های رسمی وزارت صحت عامه که در وبسایت رسمی و صفحه فیس‌بوک این وزارت خانه منتشر می‌شود، عمل و توجه کنند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار قربانیان ویروس جدید کرونا از ۲ هزار نفر فراتر رفت

وزیر بهداشت فرانسه: ویروس کرونا می‌تواند به بیماری همه گیر تبدیل شود

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد