مدیر‌ اجرایی سابق آمازون: در مواقع خصوصی الکسا را خاموش می‌کنم

مدیر‌ اجرایی سابق آمازون: در مواقع خصوصی الکسا را خاموش می‌کنم
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره نقض حریم خصوصی توسط دستگاه‌های دستیار صوتی آمازون موسوم به الکسا ادامه دارد، یک مدیر اجرایی سابق این شرکت گفته است خود وی نیز در مواقع خصوصی ترجیح می‌دهد این دستگاه را خاموش کند.

آگهی

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال نقض حریم خصوصی توسط دستگاه‌های دستیار صوتی آمازون موسوم به الکسا ادامه دارد، یک مدیر اجرایی سابق این شرکت گفته است خود وی نیز در مواقع خصوصی ترجیح می‌دهد این دستگاه را خاموش کند.

دستگاه الکسا، یک دستیار شخصی هوشمند است که کاربران می‌توانند از طریق فرمان صوتی کارهای روزانه خود از جمله یادآوری قرارها، تنظیم دمای خانه، پخش موسیقی یا خرید آنلاین را انجام دهند.

رابرت فردریک، مدیر اجرایی سابق آمازون در بخش وب، با بیان اینکه در مواقع خصوصی یا مکالمات حساس این دستگاه را خاموش می‌کند گفت: «هرکسی که مالک (این دستگاه) است مشغول جمع‌آوری داده است. اگر شما به آن دسترسی دارید، شما شاه هستید. همه چیز درباره اطلاعات است. همه چیز.»

احتمال نقض حریم خصوصی در دستیار هوشمند صوتی آمازون پیشتر نیز انتقاداتی را برانگیخته بود

یک سخنگوی آمازون اظهارات آقای فردریک را «غیردقیق» خوانده و گفته است آمازون «حریم خصوصی را بسیار جدی می‌گیرد».

این مقام شرکت آمازون با اعلام اینکه فایل‌های صوتی ذخیره شده بسته به تمایل کاربر یا به صورت خودکار هر ۳ یا ۱۸ ماه حذف می‌شوند، افزود: «دستگاه‌های اکو طوری طراحی شده‌اند که کلمات انتخابی شما را تشخیص دهند. هیچ فایل صوتی ذخیره یا فرستاده نمی‌شود مگر آنکه تشخیص داده شود این کلمات آگاهانه در اختیار گذاشته شده‌اند.»

تا کنون موارد متعددی از ضبط ناخواسته صدا توسط الکسا توسط کاربران گزارش شده است.

پیشتر سرویس دستیار هوشمند اپل، به نام سیری، نیز در این زمینه خبرساز شده بود.

بنابر گزارشی که روزنامه گاردین بریتانیا در ماه ژوئیه سال گذشته منتشر کرده بود، فایل‌های صوتی روزمره‌‌ای که از افراد به هنگام سکس، گفتگو درباره موارد پزشکی و دیگر جزئیات خصوصی ضبط می‌شده است در اختیار پیمانکاران طرف قرارداد اپل قرار داده می‌شدند. یکی از این پیمانکاران به روزنامه گاردین گفته بود «اغلب صدای باز شدن زیپ هم باعث فعال شدن سیستم می‌شود.»

در پی انتشار این گزارش‌ها، اپل تحت فشار شدید انتقادات اعلام کرده بود که دسترسی پیمانکاران به فایل‌های صوتی را معلق کرده است.

فیسبوک، گوگل، مایکروسافت، آمازون و اپل که سازنده دستیارهای هوشمند صوتی هستند تایید کرده‌اند که از افراد برای بازبینی و بهبود کارایی سیستم‌های دستیار هوش مصنوعی‌شان استفاده می‌کنند.

با این حال عمده کاربران از نقش انسان‌ها در این فرایند آگاهی ندارند و تصور می‌کنند این تنها کامپیوترها هستند که فایل‌های صوتی را آنالیز می‌کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عذرخواهی اپل از دسترسی پیمانکاران تابعه خود به محاورات خصوصی کاربران

اپل دسترسی پیمانکاران تابعه خود را به مکالمات کاربران با سیری قطع کرد

خرید آنلاین یک طوطی صاحبش را غافلگیر کرد