انتخاب دوبارهٔ اشرف غنی؛ تبریک اروپا و موضع نامعلوم ایران

انتخاب دوبارهٔ اشرف غنی؛ تبریک اروپا و موضع نامعلوم ایران
Copyright عکس از ای پی
Copyright عکس از ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزب بورل اعلام کرد که از «تعهد و تلاش اشرف غنی برای تشکیل دولت منسجمی که نمایندهٔ تمامی مردم افغانستان باشد» استقبال می‌کند.

آگهی

پس از گذشت چند روز از اعلام خبر نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان واکنش‌های متفاوت به نتایج این انتخابات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ادامه یافت.

شامگاه چهارشنبه، جوزپ بورل، کمیسر روابط خارجی اتحادیهٔ اروپا در تماسی تلفنی پیروزی در انتخابات را به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تبریک گفت.

وبسایت نمایندگی اتحادیهٔ اروپا در امور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای نوشت آقای بورل از این بابت که «چند ماه فرآیند فشردهٔ بررسی آرا با حضور نمایندگان احزاب مختلف» به سرانجام رسید، خشنود است.

جوزب بورل همچنین اعلام کرد که از «تعهد و تلاش اشرف غنی برای تشکیل یک دولت منسجم که نمایندهٔ تمامی مردم افغانستان باشد» استقبال می‌کند و افزود که اولویت اروپا اکنون پشتیبانی از فرآيند صلح در افغانستان است.

موضع‌گیری اروپا در حالی است که ایران می‌گوید هنوز دربارهٔ انتخابات افغانستان اعلام موضع نکرده است.

سفارت ایران در کابل؛ هنوز موضعی اتخاذ نشده

منابع ایرانی نوشتند در روزهای گذشته، برخی رسانه‌های افغان اعلام کردند که ایران از نتایج انتخابات افغانستان استقبال کرده و خواستار تشکیل کابینه‌ای فراگیر» شده است.

سفارت ایران در کابل،‌ در واکنش به این خبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در این خصوص «هیچگونه موضعی اتخاذ نکرده» است. در این بیانیه همچنین آمده است آنچه دربارهٔ نتایج انتخابات از قول بهادر امینیان،‌ سفیر ایران در افغانستان آمده «به‌طور گزینشی و با تفاسیر مختلف منتشر شده» و صحت ندارد.

از سوی دیگر هند و پاکستان نیز هر یک به سهم خود پیروزی اشرف غنی را درانتخابات ریاست جمهوری افغانستان به وی تبریک گفتند.

این درحالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در روزهای گذشته، طرفداران عبدالله عبدالله در شماری از ولایت‌های افغانستان عکس اشرف غنی را از دیوار ادارات یا اماکن عمومی پایین آوردند و نیز هواداران اشرف غنی نیز با تصویر عبدالله عبدالله چنین کردند.

نتایج انتخابات افغانستان سرانجام پنج ماه پس از رأی‌گیری، و سپری کردن فرآیند طولانی بازشماری آرا، سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه اعلام شد.

در پی اعلام پیروزی اشرف غنی در انتخابات افغانستان عبدالله عبدالله رقیب اصلی وی با رد این نتایج، مدعی شد در انتخابات تخلف صورت گرفته و گفت :«ما پیروزیم و دولت دیگری تشکیل می‌دهیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان؛عبدالله از تقلب گسترده سخن می‌گوید

کلاف سردرگم انتخابات افغانستان؛ در ۷ ولایت بازشماری آرا هنوز شروع نشده است

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را بار دیگر به تعویق انداخت