انتخابات مجلس ایران؛ میزان مشارکت اعلام نشد، قالیباف در صدر حوزه تهران

انتخابات مجلس ایران؛ میزان مشارکت اعلام نشد، قالیباف در صدر حوزه تهران
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور ایران با بیان این‌که ۱۵۵ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابات مجلس تعیین تکلیف شده‌اند، گفت که انتخابات در هفت حوزه به دور دوم کشیده شده است. با این حال طبق آخرین نتایج اعلام شده در تهران محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین پایتخت در صدر قرار دارد.

آگهی

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور ایران با بیان این‌که ۱۷۸ حوزه از ۲۰۸ حوزه انتخابات مجلس تعیین تکلیف شده‌اند، گفت که طبق نتایج، انتخابات در هفت حوزه به دور دوم کشیده شده است. با این حال طبق آخرین نتایج اعلام شده در تهران، محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین پایتخت در صدر قرار دارد.

گرچه طبق آخرین آمار اعلام شده اسامی نامزدهای پیشتاز در چند شهر بزرگ هنوز اعلام نشده است اما در تهران بدون ذکر تعداد آرا، نامزدهای پیشتاز تا ساعت ۲۱:۲۰ به وقت محلی معرفی شده‌اند. از سوی دیگر وزارت کشور ایران اعلام کرده است که تا صبح فردا (یک‌شنبه ۴ اسفند) نتایج آرای ۳۰ حوزه انتخابی دیگر از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود.

بر اساس اسامی اعلام شده، تمامی افراد حاضر در فهرست ۳۰ نفره «ائتلاف اصولگرایان» در حوزه انتخابیه تهران پیشتاز هستند.

نام محمد باقر قالیباف نامزد دو دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که به‌عنوان سرلیست این فهرست معرفی شده بود، در صدر است. پس از وی مصطفی میرسلیم، از چهرهای اصولگرا که وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در سابقه وی دیده می‌شود قرار دارد.

حوزه انتخابی تهران ۳۰ نماینده دارد که طبق آخرین اسامی اعلام شده از سوی وزارت کشور، وحید یامین پور، حمید رسایی، علی جعفری، علیرضا محجوب، محمدصادق شهبازی راد، سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری در رتبه‌های ۳۱ تا ۳۷ قرار دارند. این افراد یا چهره‌های اصولگرایی هستند که در فهرست اصلی جایی نداشتند و یا چهره‌های میانه‌رو یا اصلاح‌طلبی هستند که به‌دلیل رد صلاحیت‌ها در فهرست واحدی قرار نگرفتند.

با وجود تعیین تکلیف نماینده‌های نهایی اکثر حوزه‌های انتخاباتی با این حال هنوز میزان مشارکت در این انتخابات که با رد صلاحیت‌های گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو از سوی شورای نگهبان همراه بود، اعلام نشده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته است که میزان مشارکت با اعلام آرای آخرین حوزه انتخابیه اعلام می‌شود.

با این حال روز گذشته خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد که برخی برآوردها تا ساعت ۱۸ جمعه ۲ اسفند حکایت از مشارکت ۳۹ تا ۴۰ درصدی در کل کشور ( ۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر) و بالغ بر ۳۰ درصد در تهران در انتخابات دارد.

وزارت کشور شمار واجدان شرایط رای دهی در سراسر ایران را در انتخابات مجلس، ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ تن اعلام کرده بود.

میزان مشارکت در دوره قبلی انتخابات مجلس ۶۱.۸۳ درصد اعلام شده بود. طبق آمار، در ۱۰ دوره قبلی انتخابات مجلس در ایران بیشترین مشارکت متعلق به پنجمین دوره مجلس در سال ۱۳۷۴ است که براساس آمارهای رسمی، در این انتخابات ۷۱.۱۰ درصد مشارکت کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران؛ رکورد عدم مشارکت شکست

آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران در سایۀ تنش‌های داخلی و بین‌المللی

گزارش یورونیوز از تهران؛ سایه فقر و فساد مالی بر انتخابات آینده مجلس ایران