سرایت کرونا به بازار ارز؛ نرخ دلار به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رسید

سرایت کرونا به بازار ارز؛ نرخ دلار به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رسید
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران تحت تاثیر نگرانی از تبعات شیوع کرونا بر صادرات، رد کلیات لایحه بودجه دولت در مجلس و تاثیر بازگشت دوباره ایران به فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رسید.

آگهی

قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رسید.

پس از آن که بانک مرکزی ایران با آغاز داد و ستدهای روز سه شنبه بازار ارز، نرخ عرضه هر دلار در سامانه رسمی صرافی‌های بانکی را با ۱۰۰ تومان افزایش به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رساند، بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران نیز به سیر صعودی خود ادامه داد و به ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

آخرین باری هر دلار آمریکا در جریان معاملات روز ۹ مهر سال ۱۳۹۷ (۱ اکتبر ۲۰۱۸) بازار آزاد تهران ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شده بود و پس از آن نه تنها هیچ گاه از ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان فراتر نرفته بود، بلکه تا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافته بود.

با وجود تاکید مقام های دولت و بانک مرکزی ایران مبنی بر بی تاثیر بودن بازگشت ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بر بازار ارز این کشور ولی شتاب رشد بهای دلار در بازار آزاد تهران از روز جمعه و با اعلام رسمی اف‌ای‌تی‌اف مبنی بر ناکافی بودن اقدام‌های ایران برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، افزایش یافته است.

البته همزمان شیوع سریع ویروس کرونا در ایران تبادل تجاری ایران به کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان و ترکیه را دشوار کرده و همین امر بر نگرانی بازار در خصوص عرضه کافی ارز افزوده است. به طوری که مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز با انتشار توییتی نسبت به خسارت جدی قطع صادرات به دلیل شیوع کرونا هشدار داد.

گذشته از این رد کلیات لایحه بودجه دولت برای سال ۱۳۹۹ در مجلس ایران و حاکم شدن جو نزولی بر بازار جهانی نفت، شرایط را برای رشد نرخ ارز در بازار ایران فراهم کرده است. بر همین اساس طی مبادلات روز سه‌شنبه نرخ هر یورو به ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک شدکه بالاترین سطح در ۱۰ ماه گذشته بود.

همچنین صعود قیمت جهانی طلا به دلیل تشدید نگرانی‌ها نسبت به شیوع شتابان کرونا در کره جنوبی و ایتالیا موجب شد تا همزمان با افزایش نرخ دلار در بازار ایران، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا به آستانه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود.

قیمت هر اونس طلا در داد و ستدهای روز سه‌شنبه و در پی سقوط بازارهای سهام و کاهش قیمت نفت به ۱۶۶۰ دلار رسید که بیشترین رقم در ۷ سال گذشته به شمار می‌رود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افت قیمت نفت به پایین‌ترین حد در ۱۴ ماه پیش؛ تازه‌ترین پیش‌بینی از بهای طلای سیاه تا ۲۰۲۵

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد

نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالاترین سطح در ۱۴۰۲ رسید