حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر درگذشت

حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر
حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر Copyright AFP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسنی مبارک که حدود سی سال رئیس جمهوری عربی مصر بود، در هنگام مرگ ۹۱ سال داشت. او در سال ۲۰۱۱ میلادی در نتیجه اعتراض هایی که در کشورش شکل گرفت و به انقلاب موسوم به «بهار عربی» منجر شد، از قدرت خلع گردید.

آگهی

تلویزیون دولتی مصر روز سه شنبه ۲۵ فوریه (۶ اسفند) از مرگ حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین این کشور خبر داد.

حسنی مبارک که حدود سی سال رئیس جمهوری عربی مصر بود، در هنگام مرگ ۹۱ سال داشت. او در سال ۲۰۱۱ میلادی در نتیجه اعتراض هایی که در کشورش شکل گرفت و به انقلاب موسوم به «بهار عربی» منجر شد، از قدرت برکنار گردید.

بهار عربی در مصر با الهام از انقلاب در کشور همسایه، تونس شکل گرفت و حوادث خونینی را در این کشور رقم زد. مبارک در آن سال ابتدا از نامزدی در انتخابات بعدی انصراف داد، اما چون اعتراض ها پس از این اعلام انصراف فروکش نکرد، رئیس جمهوری پیشین مصر زیر فشار افکار عمومی مجبور به کناره گیری شد.

**به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید **

حسنی مبارک پس از خلع ید شدن از قدرت، در دادگاه محاکمه و به جرم سرکوب و کشتار معترضان به زندان محکوم شد. حکم زندان او در نهایت نقض شده و او سه سال پیش در حالی که وضعیت جسمی مناسبی هم نداشت، آزاد شد.

حسنی مبارک که از سال ۱۹۸۱ رهبری پرجمعیت ترین کشور عربی را بر عهده داشت، تا زمان مرگ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود و به تازگی نیز جراحان او را عمل کرده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها