نبرد در ادلب سوریه؛ شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می‌کند

نبرد در ادلب سوریه؛ شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می‌کند
Copyright APSeth Wenig
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای امنیت سازمان ملل امروز جمعه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) در یک نشست اضطراری آخرین تحولات سوریه را بررسی می‌کند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل امروز جمعه ۲۸ فوریه (۹ اسفند) در یک نشست اضطراری آخرین تحولات سوریه را بررسی می‌کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش بینی می‌شود این نشست در ساعت ۱۶ به وقت محلی (۲۱ به وقت گرینویچ) برگزار شود.

درخواست برگزاری نشست اضطراری از سوی ایالات متحده، آلمان، بریتانیا، فرانسه، بلژیک، استونی و جمهوری دومینیکن ارائه شده است.

از سوی دیگر فرانسه پس از حمله به نیروهای ترکیه در ادلب که منجر به کشته شدن ۳۳ سرباز ترک شد با آنکارا ابراز همبستگی کرد. ترکیه، ارتش سوریه را به انجام این حمله متهم می‌کند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «من به همتای خودم تسلیت می‌گویم و همبستگی فرانسه با ترکیه را پس از حمله دیروز علیه نیروهای ترکیه در شمال غربی سوریه اعلام می‌کنم.»

همزمان لندن نیز در بیانیه‌ای این حمله را «وحشی‌گری» دمشق و متحدش روسیه توصیف و آن را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا: تنش در ادلب فورا باید متوقف شود

اتحادیه اروپا بدنبال اوج گیری تنش در مثلث آنکارا-دمشق-مسکو، نسبت به خطر گسترش جنگ در استان ادلب که از آن به‌عنوان آخرین نبرد در سوریه یاد می‌شود، هشدار داد.

جوزپ بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) با تأکید بر این که اروپا تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از «منافع امنیتی» خود انجام می‌دهد، در توییتر نوشت: «تنش جاری در اطراف ادلب باید سریعاً متوقف شود. خطر وارد شدن به یک رویارویی نظامی بزرگ در سطح بین‌المللی وجود دارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با یادآوری این که چنین تنشی باعث ایجاد رنج‌های انسانی تحمل ناپذیر شده و شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزود: «اتحادیه اروپا با تأسف از اینکه شماری از افراد در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند، از همه طرف‌ها می‌خواهد هر چه سریع‌تر تنش‌ها را کاهش دهند.»

به دنبال حمله گسترده نیروهای دولت بشار اسد و ارتش روسیه به مواضع شورشیان تحت حمایت ترکیه در ادلب و مناطق اطراف آن در هفته‌های گذشته، ارتش ترکیه نیز در حمایت از شورشیان وارد کارزار شد.

سازمان ملل خواستار برقراری آتش بس فوری شد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از افزایش تنش در شمال غربی سوریه و کشته شدن سربازان ترکیه «عمیقا ابراز نگرانی» کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در ادلب شد.

وی گفت: «افزایش تنش نظامی و ایجاد خطر در منطقه به ویژه برای غیرنظامیان نگران کننده است.»

گوترش تاکید کرد: «اگر اقدامی فوری انجام نشود، این خطر وجود دارد که تنش هر ساعت بیشتر شود. هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد. تنها راه پایدار ممکن، راه حل سیاسی تحت کنترل سازمان ملل است.»

روز پنج شنبه در حمله نیروهای سوریه به مواضع ارتش ترکیه در ادلب، دست کم ۳۳ سرباز ترک جان خود را از دست دادند. روسیه می‌گوید این نیروهای ترک در هنگام حمله در میان شورشیان مستقر شده بودند، اما ترکیه می‌گوید نیروهای سوری به طور مشخص به پایگاه‌های نظامی این کشور حمله کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه یک جنگنده دیگر سوری را سرنگون کرد

۲۲ سرباز ترکیه در حمله هوایی در سوریه کشته شدند

گزارش‌های غیررسمی از در اختیار گرفتن دوباره کنترل یک شهر استراتژیک سوریه توسط شورشیان