ترامپ خطاب به مردم افغانستان: از فرصت صلح و آینده‌ای جدید برای کشورتان استفاده کنید

ترامپ خطاب به مردم افغانستان: از فرصت صلح و آینده‌ای جدید برای کشورتان استفاده کنید
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وی ابراز امیدواری کرد که امضای این توافق‌نامه یک گام قوی در مسیر پایان دادن به جنگ در افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور باشد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرده است، اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در مراسم امضای توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان در شهر دوحه قطر حضور خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که امضای این توافق‌نامه «یک گام قوی در مسیر پایان دادن به جنگ در افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی» از این کشور باشد.

او در این بیانیه گفت: «به‌زودی مایک پمپئو، به دستور من شاهد امضای توافق صلح با طالبان خواهد بود.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور نیز یک بیانیه مشترک با دولت افغانستان منتشر خواهد کرد.

اگر طالبان و دولت افغانستان به تعهدات خود پایبند باشند، گامی قدرتمند در مسیر پایان جنگ در افغانستان و بازگرداندن نیروهایمان به خانه برخواهیم داشت
دونالد ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا

آقای ترامپ تاکید کرد: «اگر طالبان و دولت افغانستان به تعهدات خود پایبند باشند، گامی قدرتمند در مسیر پایان جنگ در افغانستان و بازگرداندن نیروهایمان به خانه برخواهیم داشت.»

دونالد ترامپ همچنین این تعهدات را گامی مهم برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان جدید بدون القاعده، داعش و هر گروهی تروریسی دیگر توصیف کرد و افزود: «در نهایت این برعهده مردم افغانستان خواهد بود که آینده خود را در دست بگیرند. بنابراین از مردم افغانستان می‌خواهیم که از این فرصت برای صلح و آینده‌ای تازه برای کشورشان استفاده کنند.»

رهبران طالبان به آسوشیتدپرس گفتند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، سربازان آمریکایی تا ۱۴ ماه آینده از افغانستان خارج می‌شوند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن برنامه زمان‌بندی خاصی را تایید نکرده است.

طبق گفته رهبران طالبان براساس توافق مذاکره شده، ۵ هزار زندانی عضو طالبان از زندان‌های تحت کنترل دولت افغانستان آزاد می‌شوند اما مشخص نیست که آیا کابل با این موضوع موافقت کرده است یا خیر.

پنتاگون پیش از این گفته بود که قصد دارد شمار نیروهای آمریکایی را از ۱۳ هزار نیروی فعلی به ۸ هزار و ۶۰۰ کاهش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داستان زنی که در دوره حکومت طالبان به سینما فکر می‌کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد