واکنش ایران و عربستان به توافقنامه صلح آمریکا و طالبان

واکنش ایران و عربستان به توافقنامه صلح آمریکا و طالبان
Copyright APHussein Sayed
Copyright AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران اقدامات آمریکا را «تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان» می‌داند.

آگهی

وزارت خارجهٔ ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آیندهٔ افغانستان جایگاه حقوقی ندارد.

این وزارتخانه در بیانیهٔ خود در این زمینه نوشت که ایران اقدامات آمریکا را «تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان» می‌داند.

وزارت خارجهٔ ایران ضمن ابراز آمادگی برای همکاری در زمینه تأمین امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرت و تضمین اجرای توافقات داخلی افغانستان ظرفیت مناسب را دارد.

وزیر خارجهٔ ایران سه ماه پیش نیز با ملا برادر آخوند، رئیس دفتر سیاسی طالبان دیدار و گفتگو کرده بود و هدف از این دیدار را «تقویت گفتگوهای داخلی و همکاری برای بیرون رفتن نیروهای خارجی» در این کشور نامیده بود.

رهبران طالبان: خواستار برقراری نظامی اسلامی هستیم

ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان اعلام کرد که حقوق همۀ هموطنان زن و مرد در افغانستان به آنها اعطا خواهد شد و از همه شبه‌نظامیان نیز خواست تا از توافق امضا شده با ایالات متحده پیروی کنند.

ملا عبدالغنی برادر، رهبر هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر نیز اظهار امیدواری کرد که کشورهایی همچون پاکستان، اندونزی، چین و روسیه در بازسازی آینده افغانستان مشارکت داشته باشند. او تاکید کرد که خواستار برقراری نظامی اسلامی در افغانستان است.

اشرف غنی: همه چیز مشروط به یک «شرط» است

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد: «امیدواریم صلح آمریکا و طالبان منجر به برقراری آتش‌بس دائمی شود... این ملت در انتظار یک آتش‌بس فراگیر است.» او افزود: «همۀ مفاد این قطعنامه بر یک شرط متکی است.... اینکه طالبان به توافق صلح پایبند باشد.»

او همچنین درباره مذاکرات بین افغان‌ها گفت: «تیم مذاکرۀ کننده ما، تیمی فراگیر خواهد بود... نکات متعددی در توافق صلح امروز وجود داشت که می‌تواند در جریان مذاکرات بین افغان‌ها، دربارۀ آنها با طالبان بحث شود.»

عربستان سعودی استقبال کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی با استقبال از توافق صلحی که روز شنبه میان نمایندگان آمریکا و طالبان امضا شد، اعلام کرد که امیدوار است این توافق به آتش‌بسی جامع، دائمی و سراسری در افغانستان منتهی شود.

پاکستان مسئولیت‌ خود را انجام داده است

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت: «پاکستان بخشی از مسئولیت‌های خود را که تسهیل کارها برای رسیدن به این توافق صلح بود، انجام داده است. پاکستان همچنان به حمایت‌هایش برای ایجاد یک افغانستان صلح ‌آمیز، با ثبات، متحد و مرفه ادامه خواهد داد؛ تا کشوری بوجود آید که هم در داخل آن صلح بر قرار است و هم در روابطش با همسایگان».

واکنش سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امضا شده میان آمریکا و طالبان افغانستان، این کار را گامی مهم در راه رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان توصیف کرد. او همزمان بر اهمیت تدوام کاهش خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد.

استفان دوجاریچ، سخنگوی دبیرکل در بیانیه‌ای گفت: «دبیرکل از تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان استقبال می‌کند. آنچه امروز در دوحه و کابل روی داد، تحولات مهمی در این راستا بودند.»

او افزود: «دبیرکل بر اهمیت تداوم کاهش خشونت‌ها در افغانستان که به نفع همۀ افغان‌ها است، تاکید دارد. او همچنین تلاش‌های مداوم همۀ طرف‌ها برای ایجاد محیطی مناسب برای انجام مذاکرات بین افغان‌ها با هدف رسیدن به یک صلح جامع را تشویق می‌کند.»

سازمان ملل اعلام کرد که آماده است از یک روند صلح به رهبری افغان‌ها که در آن به موضوع زنان، اقلیت‌ها و جوانان پرداخته شود، حمایت کند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا حمایت کردند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در مراسم امضای این توافقنامه حضور داشت، تاکید کرد که واشنگتن در تمام مراحل تهیه تا امضای این پیمان با طالبان، همواره نگاهی «واقع بینانه» داشته است. او گفت که این توافق «بهترین فرصت برای برقراری صلح در یک نسل است.»

آقای پمپئو تاکید کرد که به نمایندگان طالبان گفته است باید به قول‌هایشان دربارۀ قطع رابطه با القاعده و ادامۀ مبارزه با داعش خراسان پایبند باشند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده به ارتباطات خود با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد.

بریتانیا خواستار مذاکرات معنی‌دار شد

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد بهترین نتیجه زمانی حاصل خواهد شد که «مذاکرات معنی‌داری میان افغان‌ها و طالبان برگزار گردد» و اظهار امیدواری کرد که چنین فرصتی فراهم شود. او تاکید کرد: «تنها راه رسیدن به صلح پایدار در افغانستان، راه حل سیاسی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد